O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Bezobslužné metro v Praze má zelenou: výstavba prvního úseku trasy D schválena
Trasa D jako automatické metro se systémem CBTC Projekt trasy D, na jehož přípravě se jako konzultanti podíleli i provozovatelé tohoto portálu, předpokládá provoz bez strojvedoucích s využitím technologie CBTC, která je v současné době nejpokročilejší v oboru automatických městských rychlodrah a ve světě je stále více zastoupena. Pro systém CBTC je charakteristická nezávislost na pevných traťových úsecích, vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Princip fungování systému CBTC lze pro názornost připodobnit k situaci, kdy strojvedoucí vlaku je nahrazen automatickým systémem, který tvoří: • vlakové zařízení („oči a ruce strojvedoucího“) nepřetržitě hlásí řídicímu centru svoji polohu a rychlost a zpětně přenáší jeho pokyny na motory a brzdy vlaku, • řídicí centrum skrze traťovou část („mozek strojvedoucího“) nepřetržitě vyhodnocuje hlášení vlaků a vydává každému z nich pokyny k rozjezdu, udržení rychlosti nebo zastavení. Základními důvody pro nový plně automatický systém jsou: • vyšší provozní spolehlivost, • výrazně vyšší schopnost operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce; • nižší provozní náklady. Důležitým bezpečnostním prvkem budou na trase D i nástupištní stěny, které tvoří fyzickou bariéru proti pádu lidí a věcí do kolejiště. Jejich cílem není pouze zabránit fatálním případům, ale i situacím, kdy se „jen“ zastaví provoz automatizovaného metra kvůli pádu předmětu do kolejiště. Nový kvalitativně vyšší dopravní systém trasy D se může v budoucnu stát zárodkem pro postupné systémové vylepšení stávajících tras A, B i C. Jako první by se mohla nabízet například nejzatíženější trasa pražského metra C, kde by přechod na vyspělejší zabezpečovací a řídicí systém umožnil zkrácení provozních intervalů, a tím odpovídající zvýšení přepravní kapacity. Předpokládaný postup zprovozňování trasy D – první úsek… Vedení nové trasy metra D stabilizované v připraveném projektu ukazuje mapa na obrázku pod článkem. Hlavní město Praha chce metro D zprovoznit co nejdříve, proto postupuje od nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších úseků. Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje 5 stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje, proto je samostatně životaschopný. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku, tj. včetně napájení, trakce, nákupu a poměrné části dopravního systému automatického metra (vlakové soupravy, zabezpečovací zařízení, nástupištní stěny) bude podle rozpočtu odhadovaného na současnou cenovou úroveň a inflaci činit 52 miliard Kč. Pro schválený úsek Pankrác – Nové Dvory se prozatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů hlavního města Prahy a kombinací úvěrů od Evropském investiční banky a komerčních bank. Město se nicméně chystá o jeho financování ještě jednat se státem. Pro další úseky již ale bude nezbytná účast státu, mimo jiné s ohledem na zákonem přísně stanovené dluhové stropy českých měst. Dopravní podnik hl. m. Prahy nyní soutěží zhotovitele stavby. Aby mohl podepsat smlouvu s budoucím zhotovitelem, musí mít oficiální garanci od hlavního města Prahy na financování veřejné zakázky. Výstavba celého úseku Pankrác – Nové Dvory by měla trvat zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova. Na jeho zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace DPP v lednu 2020 vypsal dvě veřejné zakázky. …a další úseky Stavba druhého úseku Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory bude o 1,5 roku kratší, hotova bude už za 6 let. Výstavba zbylých plánovaných úseků, tj. Nové Dvory (mimo) – Depo Písnice včetně vlakového depa potrvá 4 roky, Pankrác – Náměstí Míru pak necelých 6 let. Ambice hlavního města je všechny etapy dokončit zároveň, proto se s některými začne o něco později vzhledem ke kratší době jejich realizace. Proto je aktuálně odsouhlasený úsek Pankrác – Nové Dvory v nejvyšší fázi připravenosti. Zároveň je ale realizace navazujících etap podmíněna dalším jednáním se státem a EU o financování. V návaznosti na uvedené schválení Radou hl. m. Prahy připravuje DPP vyhlášení dalších veřejných zakázek. Pro úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory by to na přelomu let 2021 a 2022 měl být tendr na zhotovitele stavby, a také na dodavatele komplexního monitoringu a pasportizace tak, aby stavbu tohoto úseku mohl DPP zahájit v dubnu 2023. V návaznosti na dokončení v současnosti probíhajících předběžných tržních konzultací s potenciálními dodavateli DPP v průběhu příštího roku plánuje vyhlásit také veřejnou zakázku na kompletní dopravní systém automatického metra pro metro D a případně její rozšíření o automatizaci linky C. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DPP Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © DPP
Elektromobilita nejsou jen elektromobily
Objednávka pařížské veřejné dopravy: investice, elektrifikace autobusů a zvýšený důraz na kvalitu služeb
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |