Ke zlínské ZOO bez
troleje: pět let zkušeností s parciálními trolejbusy
5.4.2024 V srpnu 2024 uplyne pět let od zavedení trolejbusové dopravy do
městských částí Zlína Kostelec, Štípa a k zoologické zahradě. Původní
dopravní obslužnost autobusovými linkami 34, 35 a 36 zde v roce 2019
převzaly bateriové trolejbusy linek 4 a 5. Spojují severovýchodní část
města s centrem v převážně dvacetiminutovém intervalu od června 2019.
Parciální trolejbusy: téměř polovina oběhu bez troleje
Novým prvkem tohoto projektu byla právě skutečnost, že pro
trolejbusovou dopravu do uvedené lokality nebylo nutno budovat nové
trolejové vedení, ale zásluhou kapacitních trakčních baterií obsluhují
danou oblast tzv. parciální trolejbusy se staženými sběrači.
Linky jsou vedeny tak, že na nich parciální trolejbus při každém okruhu
ujede 11 kilometrů na baterie a 12 kilometrů v centru Zlína pod
trolejovým vedením, kde se baterie za jízdy dobíjejí. U vozů funguje
také rekuperace – využití energie získané při brzdění.
Pro provoz mimo trolejové vedení ve směru k ZOO zakoupila Dopravní
společnost Zlín – Otrokovice v roce 2019 sedm trolejbusů typu Škoda
30Tr SOR (viz foto). Dvanáctimetrový čtyřdveřový trolejbus Škoda 30Tr
využívá karoserii typu TNB 12, odvozenou od autobusu SOR NB 12.
Asynchronní elektromotor Škoda o výkonu 160 kW pohání zadní hnací
nápravu, elektrická výzbroj na bázi technologie IGBT je uložena v
kontejneru na střeše vozidla.
(Poznámka: IGBT je polovodičová součástka – bipolární tranzistor s
izolovaným hradlem – používaná v elektrické dopravě pro usměrňovače,
střídače a pulsní měniče, jimiž se reguluje výkon motoru.)
Vozy byly pořízeny s 85% dotací z Evropského fondu pro regionální
rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Dotace
představovala částku 79,7 mil. Kč z celkových nákladů 94 mil. Kč.
Vozy za dobu svého dosavadního využívání u DSZO najezdily dohromady
více než 2,4 milionu kilometrů, z toho téměř 1,5 milionu pod trolejovým
vedením a více než 0,9 milionu kilometrů na trakční baterie.
Klimatické a ekologické přínosy
Ekologický přínos tohoto řešení je významný. Pracovníci DSZO nyní u
projektu provedli podle stanovené metodiky vyhodnocení indikátoru
odhadovaných emisí skleníkových plynů. Podle tohoto propočtu bylo
provozem bateriových trolejbusů ve srovnání se stejným nájezdem
autobusů uspořeno 568 tun oxidu uhličitého (CO2).
A nejde jen o uhlíkové emise. Ve srovnání se stejným rozsahem provozu
pomocí autobusů ušetřily bateriové trolejbusy za uplynulých pět let
ovzduší podél trasy linek k ZOO také zhruba jednu tunu škodlivých
částic PM2,5. Lidé žijící v blízkosti linek oceňují rovněž výrazně
nižší hladinu hlučnosti při jízdě trolejbusu ve srovnání s autobusem.
Další plány
Pět let realizace projektu dostatečně potvrdilo, že vhodná kombinace
zatrolejovaných úseků s okrajovými trasami, které obsluhují bateriové
trolejbusy mimo trolejové vedení, může být bezemisní náhradou
autobusových linek.
Pro další nákupy parciálních trolejbusů plánuje městský dopravce
požadavek na prodloužení možné jízdy mimo troleje až na 15 kilometrů.
Dalším požadavkem na tato vozidla bude, vzhledem ke kopcovitému terénu
se sklony až 7 %, aby rozložení hmotnosti vozidla vedlo k většímu
zatížení zadní nápravy pro spolehlivější záběr při rozjezdu do kopce.
reakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © SDP ČR
Další informace zde
Přečtěte
si také:
5.4.2024 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě
místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu
nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní
zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových
technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou
elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový
zásobník energie.
Celý
článek zde
Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy:
Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v
organizacích IV
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
15.3.2024 Mercedes-Benz
Trucks odhalil sériovou verzi prvního
nákladního vozidla s hvězdou pro dálkovou dopravu s akumulátorovým
elektrickým pohonem. Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce
výrobce definovat nový standard v nákladní silniční dopravě – a to z
hlediska techniky, udržitelnosti, designu i ziskovosti pro
provozovatele vozových parků. Vysoká kapacita akumulátorových sad
přesahující 600 kWh – proto typové označení 600 – a nová náprava s
mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují
dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití.
Model eActros 600 bude díky tomu schopen ujet za den výrazně více než
1000 kilometrů.
Celý
článek zde
Zamyšlení o
sociologických průzkumech a nezávislých médiích
14.12.2023 Milí
čtenáři, k zamyšlení nás tentokrát inspiroval jeden
komentář na populárním serveru Seznam.cz. Dočetli jsme si zde mimo jiné
toto:
„’Důvěra ostatním lidem klesla. Pokles byl dramatický,
nelze nicméně s jistotou říci, do jaké míry byl dán skutečným zhoršením
vztahů mezi lidmi a nakolik pouhým pocitem, že je společnost
rozhádaná,‘ uvádějí sociologové agentury STEM, kteří na velkém vzorku
dotazovaných zkoumali soudržnost společnosti.“
Dovolte nám k tomu pár poznámek technických a
manažerských konzultantů a také provozovatelů našeho odborného
informačního portálu.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní
elektromobilita v organizacích prezentuje
elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a
veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z
řad průmyslu, municipalit,
městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde