Palivočlánkové vlaky
Alstom Coradia iLint dostanou trakční baterie Akasol
28.1.2020 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ
Coradia iLint
od
společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou
dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce
učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu
na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem
bateriových systémů Akasol.

Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu (viz foto) o přepravní
kapacitě 160 sedících cestujících jsou založeny na sériových
dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena
palivočlánkovou.
Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která
pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics o
výkonu téměř 200 kW. Pohon každého vozu dále tvoří trakční
elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční
invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý.
Pohon doplní lithium iontové trakční baterie od zmíněného dodavatele
Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku. Součástí dodávky baterií, s
níž se počítá od druhé poloviny roku 2020, je související box, kabeláž
a vytápěcí a chladicí technologie.
Každá ze souprav má dvě baterie o celkové kapacitě 220 kWh.
Trakční baterie fungují tak, jak je tomu obvyklé u palivočlánkových
vozidel, kde je palivový článek hlavním zdrojem energie. Jednoduše
řečeno: Zatímco palivočlánková jednotka průběžně vyrábí elektřinu pro
pohon a dobíjí baterie, baterie vykrývají tu část potřeby energie,
která se dynamicky mění při rozjezdu a brzdění vlaku. Při brzdění
absorbují baterie elektrickou energii vyrobenou rekuperací, kdy
elektromotory fungují jako generátory, a při rozjezdu ji opět dodávají
motorům. Elektřina z baterií také napájí pomocná zařízení vlaku, jako
například osvětlení nebo klimatizace.
V současné době se připravuje dodávka 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko a
27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního
svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.
Vzhledem k tomu, že téměř 40 % německé železniční sítě čítající přes 34
tisíc kilometrů není elektrifikováno a ne všude se elektrifikace
vyplatí, je palivočlánkovým vlakům v Německu předpovídán do budoucna
významný potenciál.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International Ltd
Další informace zde
Přečtěte
si také:
„Čisté autobusy
poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu
8.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v
německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo
k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní
městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze
série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj
vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku
elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v
městské spalovně.
Celý
článek zde
3.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových
autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve
francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé
autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě
provozované palivočlánkovými autobusy.
Celý
článek zde
28.11.2019
Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh
konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta
Košice.
Celý
článek zde
31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde