„Čisté autobusy
poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu
8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v
německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo
k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní
městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze
série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj
vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku
elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v
městské spalovně.

Ve Wuppertalu budou provozovány 12m palivočlánkové autobusy Van Hool
(viz foto) o přepravní kapacitě 75 cestujících. Jako hlavní zdroj
energie slouží 85kW palivočlánková jednotka Ballard FCveloCity-HD,
doplněná lithium-titan-oxidovými bateriemi. Pohonná jednotka dává
celkový maximální výkon 210 kW.
Autobusy budou umístěny v garážích Nächstebreck. Zde má dopravce
potřebné vybavení pro údržbu elektrických vozidel (WSW provozují také
tamní známou visutou elektrickou dráhu) a příslušně vyškolený personál
včetně 210 řidičů. O nasazení autobusů na konkrétní linky bude průběžně
rozhodováno, tak jak budou dodávány od výrobce – dalších pět v lednu
2020 a zbývající čtyři v únoru téhož roku.
K zásobování autobusů vodíkem bude od února 2020 sloužit plnicí stanice
budovaná ve spalovně komunálního odpadu provozované městskou
společností AWG, jíž je WSW většinovým akcionářem. Celý projekt se tak
realizuje v rámci městského koncernu.
Vodík se zde získává elektrolýzou, přičemž elektrická energie je
vyráběna spalováním odpadu v energetické jednotce o výkonu 1 MW.
Zásobník pojme 425 kg vodíku, což je více než dostačující pro denní
natankování deseti autobusů. Vodík bude vyráběn především v období, kdy
jsou ceny elektřiny nízké, a jejich dodávka do veřejné sítě tudíž není
tak ekonomicky výhodná jako v době špičkových odběrů.
Během krátké doby, než bude vodíková základna zprovozněna, budou
autobusy využívat plnicí stanici v nedalekém Düsseldorfu.
Zajímavá je rovněž ekonomika celého projektu.
Cena jednoho autobusu činí kolem 650 tisíc €, tj. zhruba 16,9 mil. Kč.
Tím se přibližuje horní hranici obvyklého cenového rozpětí u
srovnatelných průběžně dobíjených bateriových elektrobusů, ovšem při
provozní autonomii srovnatelné s dieselovým vozidlem. Celková investice
do vozidel tedy představuje 6,5 mil. €.
Investice do vodíkové výrobní základny činí 5,5 mil. €, tedy přes 140
mil. Kč.
Celý wuppertalský projekt palivočlánkových autobusů pod názvem H2-W je
součástí evropského projektu JIVE,
spolufinancovaného z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU). Projekt je kromě toho spolufinancován z národních a
zemských zdrojů prostřednictvím k tomu určených dotačních programů. Z
celkové sumy investičních nákladů 12 mil. € je tak investičními
dotacemi pokryto celkem 6,5 mil. €, tedy cca 54 %.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © WSW
Wuppertaler Stadtwerke GmbH
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových
autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve
francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé
autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě
provozované palivočlánkovými autobusy.
Celý
článek zde
16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu
slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a
souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt
přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských
palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.
Celý článek zde
28.11.2019
Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh
konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta
Košice.
Celý
článek zde
13.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního
provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže
vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se –
navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i
tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale
rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové
plnicí stanice, která byla na konci července 2019 jako výsledek
výběrového řízení kontrahována pro nizozemské město Groningen tamním
dopravcem Qbuzz (autobusy), spolu se zadavatelem veřejné dopravy
OV-bureau (plnicí stanice).
Celý článek zde
1.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů
Van Hool a od
února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další
veřejné služby.
Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších
15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná
veřejnost o tom byla informována v červenci
2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako
nedávno avizované
palivočlánkové
„double deckery“ pro Londýn
vyrobí britský
výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck
v provedení pro elektrický pohon.
Celý článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde