Wiesbaden nakoupí
elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na
baterie s pevným elektrolytem
15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus)
vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh
elektrobusů relativně
pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých
městech. Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od
dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po
třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku
dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.
Prvních deset elektrobusů dorazí do Wiesbadenu během
roku 2019, ostatní v roce 2020.
Prvních 15 vozidel bude vybaveno jako zásobníkem energie
lithium-nikl-mangano-kobalto-oxidovými bateriemi, které se řadí do
souhrnné skupiny lithium-iontových (Li-Ion) baterií. Každý elektrobus
bude mít 12 bateriových jednotek o celkové kapacitě 292 kWh.
Zbývajících 41 elektrobusů bude vybaveno bateriemi s
pevným elektrolytem, umístěnými na vozidle v celkem sedmi jednotkách
dávajících v součtu energii 441 kWh.
Baterie s pevným elektrolytem (někdy označované též
anglickým termínem „solid-state“ baterie) používají jako elektrolyt
tuhou hmotu, například keramiku, sklo nebo sulfid lithia, na rozdíl od
baterií využívajících kapalný nebo polymerový elektrolyt, jako
například současné lithium-iontové nebo lithium-polymerové baterie. V
elektromobilitě představují tyto baterie prozatím zřejmě
nejrealističtější inovační alternativu k dnešním Li-Ion bateriím.
Zvyšují totiž v porovnání s nimi významně měrnou energii, podle
některých zdrojů o 60 % i více. Kromě toho jsou považovány za
bezpečnější díky odolnosti tuhých elektrolytů proti vznícení. Z vývoje
do výroby přicházejí v současné době v Číně.
Elektrobusy pro Wiesbaden budou nabíjeny pouze ze
zásuvky. Součástí dodávky pro Wiesbaden bude zásuvková nabíjecí
infrastruktura pro depo, kterou ve spolupráci s hlavním dodavatelem
projektu Mercedes-Benz dodá firma IVU Traffic Technologies. Tato
infrastruktura bude vybavena inteligentním řízením. Každému elektrobusu
bude po příjezdu do depa určena příslušná nabíjecí zásuvka a řídicí
software převezme nabíjecí management daného elektrobusu, tak aby
optimalizoval celkový proces nabíjení, včetně řízení potřebné teploty v
prostoru pro cestující a teploty baterií.
Údržba elektrobusů bude zajišťována ve spolupráci s
firmou Taunus Auto Verkauf, wiesbadenským dealerem společnosti
Mercedes-Benz pro všechna vozidla této značky, od osobních automobilů
po těžké nákladní tahače.
Dojezd elektrobusů pro Wiesbaden udává výrobce souhrnně
jako „do 200 km“. Při dané kapacitě trakčních baterií a obvyklé trakční
a netrakční spotřebě standardních elektrobusů (která se značku od
značky zpravidla příliš neliší) lze očekávat reálný dojezd cca 180 km u
„tradičních“ baterií a více než 250 km u baterií s pevným
elektrolytem.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti
bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne
ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství:
dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní
realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Celý
článek zde
8.3.2019 Také
v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž
byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město
pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
Celý
článek zde
22.11.2018
Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh
konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý článek a prezentace ke stažení zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde