„Velký třesk“
elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna
8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž
byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
Podle uvedených zdrojů bylo v Evropě v roce 2018 zaregistrováno kolem
650 bateriových elektrobusů.
Z grafu polského výrobce Solaris Bus & Coach (viz graf níže) je
zřejmé, že čtvrtinu všech těchto prodejů tvoří elektrobusy od čínského
výrobce BYD, na britském trhu spolupracujícím s výrobcem ADL. Následuje
polský Solaris (viz foto vlevo) se 17 %. Z kontextu je přitom zřemé, že pod tímto číslem
jsou zahrnuty i elektrobusy s karoserií Solaris a výzbrojí Škoda
Electric prodávané pod značkou Škoda a jak je dále vidět, takovýto
„souběh značek“ může zahýbat statistikami a hodnoceními. Na třetím
místě podle zprávy Solaris je nizozemský VDL s 13 %. Jiné zdroje,
například italský Sustanable Bus s odvoláním na další analýzy,
připouštějí podíly značek VDL a Solaris zhruba opačné. Příčiny takových
rozdílů mohou být různé. Nabízí se vysvětlení, že k rozdílným výsledkům
přispělo mj. různé zahrnutí zmíněných elektrobusů Škoda/Solaris. Jinou
příčinou mohou být různé okamžiky zahrnutí vozidel do statistik –
dodání vozidla, jeho registrace na dopravním úřadě nebo zahájení
provozu.

Podíl výrobců na prodeji bateriových elektrobusů
Z českého pohledu není bez zajímavosti, že na páté příčce je (také)
domácí SOR a
švédský výrobce Volvo – tradiční dodavatel hybridních autobusů,
testovaných i v Praze, rychle
expandující také do bateriových elektrobusů.
Podíl čistě elektrických autobusů na celkových prodejích městských
autobusů v Evropě, ať už zdrojem energie jsou pouze trakční baterie
nebo také vodíkový palivový článek, by měl dále růst. Jak ukazuje graf
společnosti Solaris Bus & Coach (viz graf níže), z necelé
čtvrtiny prodejů odhadované pro příští rok by měl tento podíl během
dalších deseti let vzrůst na téměř 60 %.

Podíl čistě elektrických autobusů na celkových prodejích městských autobusů v Evropě - výhled 2030
Jak je z grafu také zřejmé, významný růst svého tržního podílu by měly
zaznamenat oba uvedené elektrické pohony – čistě bateriový i
palivočlánkový. Mírný nárůst se očekává také u diesel-hybridních
pohonů. U spalovacích motorů na CNG nebo bioplyn se očekává nejprve
mírný nárůst a poté mírný pokles, zatímco u čistě dieselových autobusů
je předpokládán dramatický pokles prodejů z téměř poloviny v
současnosti na necelých 8 % v horizontu roku 2030.
I se všemi výhradami k vypovídací schopnosti podobných prognóz je
zřejmé, že elektrické autobusy v Evropě mají i nadále zelenou. Hlavní
hnací silou je přitom politická snaha o ozdravení prostředí ve městech.
Otázkou zůstává finanční proveditelnost. Minimálně v České republice,
podobně jako například také v sousedním Polsku, prozatím přetrvává
závislost tohoto rozvoje na dotacích z evropských zdrojů. Nemusí tomu
však být napořád. Zajímavý „alternativní“ obchodní model – byť
pochopitelně nejde o všelék – ukazují například pražské linky BB.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Grafy © Solaris
Bus & Coach
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic
flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to
a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně
blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy
(a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do
Krakova
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
8.11.2018 Superkapacitory
se
vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech
zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na
evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy
standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors,
který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v
Nitře a Elektrické
autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší
konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení
dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé
akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním
provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli
byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská
projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné
hodnocení celého pilotního provozu.
Celý článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Smart city v praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Consulting
Services:
Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde