Zkušební autonomní
provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických
autobusů
25.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede
mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně
autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u
vlaků metra bez řidiče,
začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla
demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní
společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v
listopadu 2019.

Pojíždění elektrobusu v garážích mezi čištěním, běžnou údržbou a
nabíjením baterií zaměstnává řidiče, kteří musí s vozidlem popojet. Je
to však velmi neefektivní využití jeho drahé a kvalifikované pracovní
síly. I při pomalém přejíždění nadto hrozí nebezpečí kolizí, které
nemusí být nijak fatální, ale způsobí hmotnou škodu a vyřadí drahé
vozidlo na nějaký čas z provozu.
Řešením by mohlo být právě autonomní pojíždění elektrobusu mezi
jednotlivými stanovišti. Pokud se navíc manuální připojení elektrobusu
k zásuvce nahradí využitím plně automatizované a standardizované
střešní nabíjecí konzole i pro nabíjení v garážích, zcela se eliminuje
manuální práce v garáži při pohybu elektrobusu od příjezdu k odjezdu a
jeho nabíjení. Celý takovýto proces lze pak plně automatizovat.
Prvním malým, ale důležitým krokem k takovému zefektivnění byla právě
demonstrační ukázka v göteborgských garážích Keolis (viz foto). Během
této ukázky se 12m elektrobus Volvo
bez
řidiče sám pohyboval mezi parkovištěm, kam přijel, a několika
pracovišti zahrnujícími čištění, běžnou údržbu a nabíjení baterií. Poté
se elektrobus sám správně zaparkoval na určeném stanovišti. Toto vše
probíhalo s lidmi uvnitř elektrobusu.
Očekává se, že během cca 5 – 10 let by tato technologie mohla být
běžná, a významně tak zefektivnit procesy v garážích, a následně i
celkovou produktivitu provozovatelů elektrobusů.
Nezbývá než konstatovat, že s těmito snahami o maximální zefektivnění
provozu elektrobusů v zahraničí poněkud kontrastuje jejich nepříliš
efektivní využívání v českých podmínkách – viz například reportáž o
českobudějovických elektrických midibusech
trávících až příliš mnoho času jen při samotném nabíjení na trase. Lze
se však domnívat, že ustávání štědrých evropských dotací
a zároveň tlak
na ekologickou dopravu ve městech začnou i u nás vytvářet prostředí pro
podobná hledání lepší ekonomiky jejich provozu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde
Přečtěte
si také:
8.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento
jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu
2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev
objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom
o
dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to
– možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.
Celý článek zde
18.10.2019 S testováním
kloubových
18,7m elektrobusů Volvo již
byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod
obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v
říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu.
Celý článek zde
Hluková a
vibrační
laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy
jej pomáhají snižovat
18.9.2019 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a
jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny
Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních
autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné
veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé
zajímavé skutečnosti.
Celý článek zde
20.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot
Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy
pro město VIII organizované provozovateli tohoto
portálu, nejsou české odborné
veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma
měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební
provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní
zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.
Celý článek zde
Vychází brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde