Nová generace
elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.

Elektrobus Volvo 7900 Electric je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se
třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. Nabízen je nyní ve
třech variantách s trakčními bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh.
To odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od 120 do 200 km, v
závislosti na topografických podmínkách a netrakční spotřebě (topení,
klimatizace, pomocná zařízení).
Pro nabíjení trakčních baterií jsou nabízeny dva evropské standardy:
zásuvkové nabíjení typu CCS (neboli Combo 2) u všech verzí a průběžné
dobíjení pantografovou konzolí standardu OppCharge
pro
verze s kapacitou baterií 150 a 200 kWh.
Jako volitelná nadstavba je nabízen například bezpečnostní systém pro
včasnou detekci chodců a cyklistů.
Předpokládá se, že první elektrobusy Volvo této nové generace vyjedou
na linky koncem roku 2018.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde
Přečtěte
si také:
25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy,
zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na
relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
Celý článek zde
Stalowa Wola dostane
park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením
17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo
kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše
koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost
infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou
však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala
Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto
elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu
Schunk.
Celý článek zde
Projekt ZeEUS o
financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu
nepomůže bez podpory investic
13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde
Světový rekord v
dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií
11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních
podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla
ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné
limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno
nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od
amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných
1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New
Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez
cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.
Celý článek zde
Elektrobusy Volvo s
průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu
22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge
se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo
bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto
elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících.
Celý článek zde
Hradec Králové bude
mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení
20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde
19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde
Elektrobusy
Solaris se
čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska
21.8.2017 Polský
dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních
elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý
článek zde
VDL a Heliox:
nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít
Amsterodam
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde