Nechtěný důkaz z
Paříže: náhrada veřejné dopravy mikromobilitou vede k nárůstu nehod
27.12.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu
rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of
Cities (NLC).
O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali
stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019.
Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v
patrný nárůst nehod jejích uživatelů.
Stávka zaměstnanců v dopravě, která začala v prvním prosincovém týdnu
2019, ochromila veřejnou městskou dopravu. Ve více než dvoumiliónové
Paříži, centru dvanáctimiliónové aglomerace, zůstalo kompletně
uzavřených devět z celkem čtrnácti linek metra, vyjelo jen několik
příměstských vlaků RER. Autobusová doprava byla zajištěna z 60 procent.
Tolik zprávy z českých médií.
Je zřejmé, že masa cestujících, kteří tak přišli o možnost cestovat
hromadnou dopravou, vyhledávala jiné příležitosti. Těmi se stala kromě
jiného právě mikromobilita. Bohužel i s nepříjemnými důsledky.
Podle francouzského ministerstva vnitra došlo během prvních dvou týdnů
v prosinci 2019 k 131 nehodám bicyklů a koloběžek, což představuje 31%
nárůst oproti srovnatelnému průměru v měsíci před začátkem stávek.
Ve stejném období vzrostl o 26 % počet zranění oproti průměru. Sedmnáct
lidí, opět nadprůměrný počet, přitom bylo hospitalizováno.
Není cílem tohoto článku hodnotit odpovědnost iniciátorů a účastníků
stávky za tyto důsledky. Z uvedených hodnot je nicméně zřejmé, že
náhrada veřejné dopravy mikromobilitou (ať už k ní vede cokoli) má
vážné dopady na bezpečnost dopravního provozu. Je to o důvod víc, proč
by se mikromobilita neměla stát alternativou k veřejné dopravě a v
tomto duchu by měla být směrována i politika měst ve vztahu k
mikromobilitě.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
6.11.2019 Koncept
„mobilita jako služba“ (MaaS) zaznamenal pozoruhodný milník v
třísettisícovém bavorském Augsburgu: Od listopadu 2019 lze v tomto
městě, jako prvním v Německu, za jednotný měsíční paušál cestovat
různými druhy dopravy – městskou hromadnou dopravou, sdílenými
automobily (carsharing) nebo na sdílených bicyklech (bikesharing).
Celý
článek zde
13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to
dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala
nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze
zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání
mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto
přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle.
Celý článek zde
7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst. Problematický
efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické
změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým
vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly
publikovány v srpnu 2019.
Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek,
zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace,
přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se
čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na
koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz
koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a
jejich údržbu, až po konec života koloběžky.
Celý článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde