Kudy na mikromobilitu:
příručka americké National League of Cities (NLC) užitečná i pro Česko
3.5.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Zároveň se však stává
noční můrou mnoha světových měst, Prahu nevyjímaje. Zkušenosti a
doporučení k mikromobilitě shrnuje příručka „Micromobility in Cities: A
History and Policy Overview“ (Mikromobilita ve městech: přehled
historie a politiky“), vydaná v dubnu 2019 americkou Národní ligou měst
(National League of Cities – NLC), sdružující 19 tisíc amerických měst
různé velikosti s celkem 218 milióny obyvatel. Ačkoli americké poměry
jsou v mnoha ohledech odlišné od těch českých, základní myšlenky a
principy příručky lze považovat za přínosné i v našich domácích
podmínkách.
Příručka vychází ze situace masového nárůstu mikromobility v USA:
Například jen v roce 2017 bylo v USA zaznamenáno celkem 35 miliónů jízd
sdílenými bicykly – o 25 % více než předchozí rok. Mikromobilita se
zároveň stává bojištěm mezi soukromými provozovateli těchto komerčních
služeb a jejich regulátory z řad municipalit. Ti první často – a
bohužel celkem úspěšně – uplatňují agresivní přístup „napřed vstoupit
do města a pak požádat o prominutí“. Je přitom zřejmé, že vzájemná
spolupráce mezi oběma tábory by byla mnohem efektivnější a vyústila by
ve smysluplnou politiku městské mobility.
Příručka definuje některé důležité výzvy a příležitosti pro
mikromobilitu ve městech.
Hlavním problémem mikromobility je bezesporu bezpečnost provozu.
Automobily ohrožují mikromobilitu, která se tudíž přesouvá na chodníky
a ohrožuje chodce. Problémem je také například používání ochranné
přílby: Cyklista vyjíždějící na svém kole ji většinou má, zatímco
chodec, který se chce náhodně někam dopravit na sdíleném bicyklu,
většinou ne. Provozovatelé sharingových služeb k tomu zaujímají poněkud
pokrytecký přístup: Na jedné straně zapřísahávají své uživatele, aby
ochrannou přílbu používali, na druhé straně však nepodporují povinnost
nošení příleb nařízenou městem (šla by proti jejich obchodním zájmům).
Jiným problémem jsou sdílené bicykly a koloběžky ponechané mimo
vyhrazená stanoviště a překážející ve veřejném prostoru. Pokyny, které
uživatelům ukládají disciplinované chování v tomto směru, jsou totiž
zpravidla v praxi nevymahatelné.
Mezi příležitosti pro mikromoblitu naopak patří její možné využití pro
přepravu na „poslední míli“ mezi stanicí veřejné dopravy a domovem či
jiným cílem. Platí to zejména tam, kde je pro tradiční veřejnou dopravu
provozování dostatečně husté sítě linek a zastávek finančně neefektivní.
Příručka dává municipalitám některá doporučení ohledně mikromobility,
vycházející ze zkušeností amerických měst:
Je třeba předejít momentu překvapení, který způsobí komerční
provozovatelé mikromobility. K tomuto účelu (i k dalším otázkám
smysluplného rozvoje mikromobility) je užitečné sdílet dobré i špatné
zkušenosti s ostatními městy.
Osvědčeným způsobem, jak zabránit nekontrolované mikromobilitě, je
vytváření pilotních projektu. Dříve než soukromý provozovatel dostane
od města povolení k provozování své sharingové služby, provozuje ji na
zkoušku v omezeném rozsahu, přičemž jsou sledovány reakce veřejnosti a
vliv služby na městskou mobilitu.
Důležité je mít na zřeteli bezpečnost, zejména bezpečnost rezidentů.
Provozovatelé sharingových služeb budou povzbuzovat uživatele k
pravidlům bezpečnosti a jejich dodržování, ale nebudou je sami
prosazovat. Tato odpovědnost je plně na municipalitě.
Užitečné je naplánovat a vyžadovat předávání dat o jízdách od
provozovatelů sharingových služeb. Tato data mohou být velmi důležitá
pro vztahy mezi municipalitou a provozovateli mikromobility i pro
celkové plánování městské mobility.
Rozvoj mikromobility není myslitelný bez potřebné infrastruktury. Je
proto užitečné v tomto směru přehodnotit stávající dopravní
infrastrukturu města.
Jak řečeno, jednou z velkých příležitostí mikromobility je její
využívání tam, kde je tradiční veřejná doprava neefektivní.
Mikromobilita tak může napomoci rovnému přístupu občanů k městské
mobilitě a jejím službám. Tímto směrem je užitečné směrovat
mikromobilitu z pozice města.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
redakce Smartcityvpraxi.cz
Plné znění příručky je ke stažení zde
Další informace zde
Přečtěte
si také:
1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony
automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility
podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli,
včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto
vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu
zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém
belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.
Celý
článek zde
25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší
hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se
stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén
e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem
jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice
při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již
nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo
odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.
Celý
článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde