|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: trojnásobný nárůst počtu registrovaných vozidel v roce 2019
Předmět analýzy Jak řečeno, předmětem analýzy byly registrované městské autobusy v zemích Západní Evropy a Polska. Toto vymezení bylo dáno potřebnou mírou podrobností oficiálních, veřejně dostupných zdrojů pro analýzu – u ostatních evropských zemí nebyla k dispozici. Do analýzy byly zahrnuty i autobusy na letištních linkách v Amsterodamu/Schipolu a Bruselu. Mezi alternativní pohony byly v analýze zahrnuty autobusy na CNG, bateriové elektrobusy, hybridní autobusy a palivočlánkové elektrobusy. Součástí analýzy nebyly parciální trolejbusy. Analýza byla dále vymezena hrubou hmotností vozidla nad 8 tun. Pro představu, do této kategorie spadají standardní 12m a 18m autobusy i jejich kratší 9m a 8m verze. Nespadají sem lehké midi- a minibusy. V měřítcích českého trhu by sem tedy například spadal 8m midibus SOR, ale ne již třeba 8m Rošero o maximální hrubé hmotnosti 7,2 tun. Vývoj počtu registrovaných autobusů Při sledování vývoje autobusů s alternativními pohony je třeba vnímat celkový kontext. Jak ukazuje graf č. 1, celkový počet registrovaných městských autobusů má kolísavý vývoj, tak jak jsou průběžně obnovovány, případně rozšiřovány jejich parky. Rok 2019 nicméně zaznamenal významný nárůst počtu registrovaných vozidel, který byl od roku 2012 vůbec největší. Graf č. 1Z grafu č. 2 je patrno, že počet autobusů s alternativním pohonem na těchto počtech výrazně stoupl a od roku 2014 průběžně roste. Nejmarkantnější skok je vidět v roce 2019 oproti roku 2018, kdy jejich počet vzrostl o téměř 70 %, zatímco celkový počet registrovaných městských autobusů vzrostl o cca 22 %. Graf č. 2Největší nárůst podílu přitom zaznamenávají bateriové elektrobusy: Jejich počet vzrostl oproti roku 2018 více než třikrát(!) a přiblížil se ročním počtům registrovaných hybridů a autobusů na CNG. Podíl elektrobusů na celkovém počtu registrovaných městských autobusů zároveň stoupl z necelých 5 % v roce 2018 na téměř 12 % v roce 2019. Z elektrických pohonů je v uvedeném období méně výrazný (necelých 19 %) nárůst u hybridů. Palivočlánkové autobusy prozatím nemají srovnatelné počty registrací, a tedy ani jednoznačný trend, ačkoli i zde je vidět významný skokový nárůst v roce 2019. Elektrobusy – podíl výrobců a zemí Jak vidět na grafu č. 3, v období 2012 – 2019 byl tržním leadrem elektrobusů ve sledovaných zemích nizozemský VDL. V uvedeném období bylo zaregistrováno celkem 668 elektrobusů této značky (22,1 %). Následuje čínský BYD – vlastní produkce nebo ve spolupráci s britským výrobcem Alexander Dennis, celkem 645 elektrobusů (21,4 %). Pomyslné třetí místo zaujímá polský Solaris s 326 elektrobusy (10,8 %). Graf č. 3Pro srovnání, v ČR je leadrem SOR, který (dle našich aktuálních informací) dodal českým dopravcům od roku 2011 přes 60 elektrobusů. Podle údajů v grafu č. 3 je to počet zhruba srovnatelný s polskou firmou Ursus. Z pohledu zemí (viz graf č. 4) je ve sledovaném období „zemí elektrobusům zaslíbenou“ Nizozemí se 726 elektrobusy, následované Francií s 368 elektrobusy a Velkou Británií nastejno s Německem (322, resp. 321 elektrobusů). Graf č. 4Pro srovnání, v ČR je dnes, ve sledované kategorii nad 8 tun hrubé hmotnosti, v provozu cca 90 elektrobusů. Řadili bychom se tedy přibližně mezi Dánsko a Lucembursko. Poznámka: Uvedená srovnání elektrobusů v ČR s výsledky analýzy Chatrou CME Solutions je třeba brát pouze jako orientační, s ohledem na odlišné informační zdroje a ne přesně specifikované období. Jakub Slavík, Smartcityvpraxi.cz Obrázky © Chatrou CME Solutions Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Problém jménem hluk z dopravy a řešení jménem elektrický autobus![]() Celý článek zde Alstom Aptis: netradiční elektrobus vyjel do štrasburských ulic
Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |