|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre21.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu 2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. Elektrický autobus Businova: netradiční design, v nabídce tři druhy pohonu Elekrobus Safra Businova ve standardním provedení (viz foto) je 12 m dlouhý a má přepravní kapacitu 92 – 100 cestujících, podle konfigurace sedící/stojící. Výrobce nabízí i jeho midi-verzi o délkách 9,5 m a 10,5 m. Tento elektrický autobus, konstrukčně řešený jako stavebnice, je nabízen ve třech variantách pohonu: bateriový elektrobus, palivočlánkový elektrobus a hybridní elektrický autobus. Energetická jednotka nesená přídavnou nápravou je vždy umístěna vespod na zádi autobusu. Prostor pro cestující nad ní je vyvýšený, s panoramatickým výhledem (viz foto). Všechny tři varianty pohonu mají společný 250kW elektromotor s permanentními magnety pohánějící zadní nápravu. Dalším společným prvkem jsou lithium-iontové trakční baterie dobíjené ze standardizované zásuvky Combo/CCS. Tyto baterie dodávají energii pro trakční elektromotor. V případě palivočlánkového a elektro-hybridního pohonu mají kapacitu 132 kWh. Její nabití trvá cca půl hodiny. U plně bateriové verze jsou dodávány v rozmezí kapacity 200 – 350 kWh pro „noční“ koncept s jedním nabíjením za směnu a 80 – 120 kWh pro průběžné dobíjení konzolí standardu OppCharge. V palivočlánkové verzi, která je použita mj. pro výše zmíněný projekt v Auxerre, jsou trakční baterie dobíjeny 30kW palivočlánkovou jednotkou od francouzského výrobce Symbio, člena skupiny Michelin specializovaného na vodíkové technologie (viz jeho pohon pro palivočlánkové užitkové vozy). Zásoba 30 kg vodíku o obvyklém tlaku 35 MPa, uložená v nádrži vozidla, dává spolu s nabitou baterií autobusu celkový dojezd 300 km. Kromě toho je nabízena také trojitě hybridní verze pohonu. Základní systém baterie-elektromotor funguje na principu tzv. sériového hybridu (viz například Solaris). 80kW dieselový motor kategorie Euro 6 dobíjí podle potřeby trakční baterii, která dodává elektrickou energii pro vlastní pohon nápravy. U této konstrukce elektrického autobusu Businova je ovšem navíc k hnací nápravě připojen (podle některých informací na vyžádání) přes převodovku hydraulický motor o objemu 110 cm3. Zde se brzdná energie akumuluje ve formě stlačené kapaliny a při rozjezdu pomáhá elektrickému pohonu, čímž šetří celkovou energii. V současné době je provozováno nebo připravováno k dodání několik desítek elektrických autobusů Businova v palivočlánkové a plně elektrické verzi. Palivočlánkové autobusy pro Auxerre Čtyřicetitisícové Auxerre ve francouzském Burgundsku (Bourgogne-Franche-Comté) začne využívat tyto autobusy koncem roku 2020. Pět elektrobusů Businova v palivočlánkové verzi, označované jako Businova H2, bude provozováno na lince 1 tamního dopravce LEO. Předpokládá se roční proběh každého z nich cca 200 000 km. K tomuto účelu bude v Auxerre vybudována vodíková plnicí stanice. Šest těchto autobusů je již od června 2019 provozováno v Artois-Gohelle. Videoprezentace elektrického autobusu Businova je k dispozici zde redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Businova
Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení
„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu
Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz
MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk
Stovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“
Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |