|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Podpora nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP)IROP 2014-202026.11.2020 Ministerstvo pro místní rozvoj jako Řídicí orgán Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) podporuje v programovém období 2014-2020 formou dotací také investice na obnovu nebo rozšíření vozového parku veřejné dopravy. Ve vybraných výzvách specifického cíle 1.2 Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy je na území České republiky mimo území hl. m. Prahy podporován nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu v závazku veřejné služby. Mezi nízkoemisní vozidla patří autobusy využívající alternativní palivo CNG a LNG. Skupina bezemisních vozidel je pestřejší, tvoří ji jak tramvaje a trolejbusy pro městskou drážní dopravu, tak autobusy na elektřinu nebo vodík. Jak už vyplývá z názvu specifického cíle, projekty musí naplňovat základní principy udržitelné mobility, přispívat ke snížení zátěže způsobené individuální automobilovou dopravou a podpořit přepravní výkony veřejné dopravy. Oprávněné žadatele dominantně představují dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, kteří předkládají své projekty do výzev IROP. Hodnocení projektů zajišťuje Centrum pro regionální rozvoj České republiky, příspěvková organizace Ministerstva pro místní rozvoj. Míra podpory celkových způsobilých výdajů projektů z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) činí v IROP standardních 85 %. Specifický cíl 1.2 IROP se kromě vozidel pro veřejnou dopravu zaměřuje také na další aktivity – terminály a parkovací systémy, bezpečnost dopravy, cyklodopravu a telematiku pro veřejnou dopravu – a jeho celková alokace tak přesahuje 15 mld. Kč z EFRR. Přidělování podpory probíhá prostřednictvím dvou typů výzev – tzv. individuálních a integrovaných. Na podporu nákupu vozidel Řídicí orgán IROP vyhlásil celkem 5 výzev, z toho 3 výzvy určené pro celé území České republiky s výjimkou hl. m. Prahy, resp. pro území tzv. uhelných regionů (tj. individuální výzvy č. 20, 89 a 93), a 2 výzvy určené výhradně pro projekty na území metropolitních oblastí a významných aglomerací s výjimkou hl. m. Prahy (tj. integrované výzvy č. 50 a 51). Ve specifickém cíli 1.2 IROP bylo dosud schváleno téměř 500 projektů za 14,2 mld. Kč z EFRR. Je tedy evidentní, že aktivita Nízkoemisní a bezemisní vozidla je co do objemu finančních prostředků tou dominantní, představuje téměř 60 % specifického cíle. Z uvedené tabulky také vyplývá, že většina projektů již byla příjemci úspěšně dokončena. Hovoříme-li přímo o elektrických autobusech, jejich pořízení je součástí (některé projekty totiž kombinují druhy pořizovaných vozidel) přesně dvou desítek podpořených projektů, díky kterým dopravci dosud nakoupili 79 těchto vozidel. Elektromobilita zcela mění městskou hromadnou dopravu v některých menších městech. Příkladem může být třeba Kutná Hora, pro kterou Arriva Východní Čechy pořídila 5 elektrobusů (viz foto nahoře), naftové autobusy byly vyřazeny nebo zůstávají ve vozovém parku pouze jako záložní. Hlavními hráči v této oblasti jsou ale samozřejmě dopravní podniky velkých českých měst. Ty se v posledních letech zaměřují také na rozvoj trolejbusové dopravy nezávislé na trakčním vedení. Díky podpoře z IROP tak jsou tato vozidla od roku 2018 v provozu v Pardubicích, od září 2020 jsou parciální trolejbusy novinkou městské dopravy v Jihlavě. O další úroveň výš pak mají nakročeno v Ostravě, kde dopravní podnik v jednom ze svých projektů IROP realizuje nákup 5 vodíkových autobusů – na výsledek se mohou všichni těšit v roce 2021. Vzhledem k tomu, že individuální výzvy již byly uzavřeny a v integrovaných výzvách zbývá k dispozici už jen velmi málo prostředků, přesunuje se pozornost na nové programové období 2021–2027. IROP 2021-2027Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů – od nejvyšší míry v méně vyspělých regionech přes přechodové až po hl. m. Prahu. V prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo jiné, přinese veřejným zadavatelům, resp. České republice jako členskému státu EU, významnou možnost směřovat k naplnění cílů/limitů stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech. V návrhu programového dokumentu IROP 2021–2027 v aktuální podobě totiž figurují tyto aktivity specifického cíle 2.1 Podpora udržitelné multimodální městské mobility v oblasti Nízko-emisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu: • nákup silničních bezemisních vozidel k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících, využívajících alternativní energie elektřiny nebo vodíku, • nákup bezemisních drážních vozidel k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících v městské hromadné dopravě (tramvají nebo trolejbusů), • nákup silničních nízkoemisních vozidel k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících, využívajících alternativní palivo biometan. Obdobně se počítá s podporou výstavby plnicích a dobíjecích stanic pro veřejnou dopravu, pokud se podaří s Evropskou komisí dojednat podmínky veřejné podpory. Řídicí orgán IROP předpokládá, že objem prostředků alokovaných na tuto podporu se bude pohybovat v mezích podobných dobíhajícímu období 2014–2020, tzn. v řádu mld. Kč z EFRR. Důležitým aspektem všech dopravních projektů v IROP bude stále soulad s principy udržitelné mobility. Všechna města nad 40 tisíc obyvatel, na jejichž území budou realizovány tyto projekty, budou muset disponovat plnohodnotným plánem udržitelné městské mobility. V menších obcích a městech budou žadatelé své projekty strategicky odůvodňovat, popisovat jejich návaznost a partnerský přístup při přípravě tzv. Kartou souladu projektu s principy udržitelné mobility. S vyhlášením první výzvy v oblasti nízkoemisních nebo bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu se počítá bezprostředně po schválení programového dokumentu IROP 2021–2027 Evropskou komisí, pravděpodobně ve druhé polovině roku 2021. Proto se určitě vyplatí průběžně sledovat web irop.mmr.cz, kde budou vždy zveřejněny aktuální informace. Martin Janda, MMR ČR Foto a tabulka MMR ČR Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“.
Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází
O řízení rizik, krizovém řízení a dnešní neklidné době
Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |