Elektrobusy Volvo s
průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu
22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge
se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo
bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů.

Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto
elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze (podrobnosti viz
například nedávný projekt v německém Göttingenu). Elektrobus je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících.
Elektrobusy budou provozovány na čtyřech linkách městské dopravy v
Trondheimu o délce 12 – 15 km. Nabíjecí stanice budou umístěny na
konečných zastávkách.
Celý projekt řešen jako dodávka na klíč od společnosti Volvo včetně
údržby, hrazený fixními měsíčními poplatky. Energie pro nabíjení bude
plně z bezemisních zdrojů (což v zemi, kde 95 % výroby elektřiny
zajišťují vodní elektrárny, není velký problém).
Elektrobusy by měly vyjet na linky v srpnu 2019. Spolu s hybridními
autobusy Volvo tak bude mít Trondheim celkem 35 autobusů s elektrickým
pohonem – nejvíce v celém Norsku.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde
Přečtěte
si také:
20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde
19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde
Elektrobusy pro
Kristiansand: další norský projekt výrobce Solaris
29.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od polského výrobce
Solaris, se po hlavním městě Oslo
stane
téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země.
Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde
začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na
základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017.
Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky,
ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v
Praze, v
Třinci a v Jeseníkách, se k nim připojí
sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD
Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto
sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12
elektrobusů.
Celý článek zde
Nizozemská Arriva
pořizuje elektrické midibusy VDL pro historický Gorinchem
22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou
historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních
kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se
rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands
pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99
Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60
cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu
153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125
– 150 km.
Celý článek zde
21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý článek zde
17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde