Severní Brabantsko má
největší park kloubových elektrobusů
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev.
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a pojme až 48 sedících a 110 stojících
cestujících (v provedení pro Severní Brabantsko se hovoří o kapacitě
125 cestujících). K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem
jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké
dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek.
Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém
ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou
bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními
magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory
pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává
výrobce 113 kW. U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě
nápravy (zadní a prostřední).
K uchovávání elektrické energie slouží lithium-iontové
trakční baterie od firmy Akasol s kapacitou přes 100 kWh.
Rychlé průběžné dobíjení na trase i pomalé nabíjení přes
noc probíhá u tohoto projektu čtyřpólovým pantografem na vozidle pomocí
infrastruktury dodané nizozemským výrobcem Heliox (viz foto), jedním z
účastníků dohody o standardizaci nabíjecích systémů pro elektrobusy. Pomalé
nabíjení probíhá v depu výkonem 30 kW po dobu 5 – 8 hodin, rychlé
nabíjení na trase probíhá výkonem 300 kW po dobu 5 – 20 minut.
Celý projektu zastřešuje výrobce autobusů VDL Bus
& Coach jako finální dodavatel ve spolupráci s místní
energetickou společností. VDL zde tedy nefiguruje pouze jako
dodavatel elektrobusů, nýbrž jako dodavatel celého dopravního systému.

Elektrobusy jsou provozovány na páteřních linkách
směřujících například k Eindhovenskému letišti Airport nebo k areálu
High Tech Campus. Kromě vzhledu připomíná tramvajový provoz velká
frekvence spojů i tramvajový zvonek, jimž jsou elektrobusy vybaveny,
aby na sebe při svém tichém provozu upozornily.
Projekt naplňuje strategické cíle provincie Severní
Barabantsko transformovat v letech 2016 – 2025 veškerou veřejnou
dopravu na plně bezemisní, přičemž město Eindhoven by mělo mít plně
elektrický park autobusů v roce 2020.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
PRNewsFoto/Transdev (převzato z portálu Eltis.org) a VDL Bus &
Coach
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania
Citywide LE4x2. Jde o paralelní hybrid s dieselovým a
elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Celý
článek zde
Řím omezí vjezd
turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství
autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším
pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika
je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je
smog a dopravní zácpy v centru města. Celý
článek zde
29.11.2016 Na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti
Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů
Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz
foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR
zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR
karoserii Solaris
Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až
82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“
elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez
automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i
jeho osazení trakčními bateriemi. Celý
článek zde
ParkShuttle: nejstarší
systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde
V Polsku přibude přes
40 elektrobusů Solaris
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. Celý
článek zde