|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Tram-train neboli vlakotramvaj: příležitosti a úskalí, zájem Středočeského kraje27.10.2023 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, nejsou v zahraničí ojedinělé. O jejich nasazení se již desítky let uvažuje – na různé úrovni podrobností a s různými závěry – také v ČR. Možnosti provozu vlakotramvají či podobných vozidel nyní prověřuje Středočeský kraj v souvislosti s dopravní obslužností ve čtyřech oblastech těsně navazujících na Prahu.
Systémy tram-train Systémy tram-train, tedy vlakotramvaje, jsou charakteristické tím, že vedle své vlastní tratě sdílejí při provozu tratě celostátní železnice a městské tramvaje. Technologie a ovládání vlakotramvají si tak musí poradit s rozdílnou infrastrukturou a pravidly provozu městské tramvaje a příměstské železnice. Základní podmínkou je shodný rozchod kolejí. Ten sám však nestačí. Koleje celostátní železnice a městské tramvaje budou mít zpravidla odlišný tvar a další technické parametry. Tomu se musí mimo jiné přizpůsobit tvar kol (okolků) vlakotramvaje. A nejen to. Celostátní tratě a městské tramvaje mají odlišný průjezdný profil s odlišnými rozměry a odlišnou výškou nástupišť a jejich vzdáleností od osy koleje. Tramvaje jsou například stavěny pro výšku nástupišť několik centimetrů. Naproti tomu nástupiště na celostátních tratích mají výšku 55 cm nad temenem kolejnic, u sypaných nástupišť nejméně 25 cm. Tramvajová vozidla jsou široká nejčastěji kolem 2,5 m, železniční vozidla kolem 3 m. I tyto rozdílnosti musí překonat konstrukce vlakotramvaje. Vlakotramvaj si musí také poradit s odlišným systémem elektrifikace. Kupříkladu pražské nebo brněnské tramvaje používají napájení 600 V DC. Naproti tomu elektrické vlaky na v okolí Prahy mají napájení 3000 V DC a vlaky v okolí Brna 25 kV 50 Hz AC. V neposlední řadě je nutno pamatovat na bezpečnost. I „lehké“ tramvajové vozidlo pro systém tram-train musí být přiměřeně odolné proti nárazu v provozu na celostátních tratích. Vozidlo musí mít také potřebné označení a signalizační zařízení k provozu městské tramvaje i celostátní železnice. Zároveň musí být kompatibilní se zabezpečovacími a komunikačními zařízeními a způsoby organizace dopravy v obou těchto dopravních systémech. Přes všechny uvedené výzvy, které tento systém klade, je o něj v zahraničí zájem. Představují totiž – kromě jiného – způsob, jak zvýšit efektivitu zpravidla málo využívaných příměstských tratí tím, že je bez přestupu napojí na městský tramvajový systém, čímž zvýší jejich atraktivitu pro cestující. První takovýto systém vznikl již v 80. letech minulého století v okolí německého města Karlsruhe. Jedním z nejnovějších je linka T13 v okolí Paříže. Studie vlakotramvaje pro Středočeský kraj Nasazení vlakotramvaje vnímá kraj jako možnost dalšího rozvoje kolejové dopravy ve Středočeském kraji, a to i na tratích, které jinak nemusí mít pro klasickou železnici smysl. Radní kraje proto schválili v druhé polovině října 2023 zadání dvou zakázek na provedení studií legislativní a provozně-technické dvěma vybraným dodavatelům. Zakázky připravila Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). Oba dokumenty by měly být hotové do konce června 2024. Další termíny, například zahájení výstavby železnic a rozjezdu techniky, by měly vzejít právě z nich. Celková cena zakázek je zhruba 3,3 mil. Kč vč. DPH. Legislativní studie Kromě výše popsaných technických problémů mají systémy tram-train v českých podmínkách ještě další úskalí: Na provoz vlakotramvají a podobných lehkých kolejových vozidel není prozatím nastavená česká legislativa. Legislativní studie, kterou zpracuje firma Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D., mobility consultancy & advisory, proto dodá rešerši a analýzu právních a technických norem stávajících provozů v zahraničí a možnost implementace do našeho práva. Vzorovými zeměmi budou Německo a Maďarsko. Německo bylo vybráno proto, že s provozem těchto systémů zde mají mnohaleté zkušenosti, a to hned v rámci několika integrovaných dopravních systémů. Analýza maďarské legislativy má odhalit reálné možnosti zavedení do českého právního prostředí, neboť systém vlakotramvají je zde poměrně nový a na rozdíl od Německa se tak bylo nutno vypořádat s většími technickými i legislativními překážkami v rámci postupného zpřísňování bezpečnostních, hlukových, ale i jiných limitů a norem, včetně aktuálních podmínek stanovených Evropskou komisí. Provozně-technická studie Provozně-technickou studii využití vlakotramvají, případně jiných lehkých vozidel tramvajového typu, připraví společnost PROVED. V ní se zaměří na vlastní technické řešení u 4 konkrétních oblastí: • železniční trať Praha – Hostivice – Rudná u Prahy, • železniční trať Čelákovice – Neratovice, • železniční trati Praha – Vrané n. V. – Čerčany/Dobříš, • soubor železničních tratí 012, 013, 014, 212 a 235 (viz mapka).
Studie by měla analyzovat a navrhnout vhodný dopravní koncept pro zajištění obslužnosti v daných oblastech. Obsahovat by měla i předpokládané náklady na úpravu infrastruktury, a to pro vlakotramvaje, lehká kolejová vozidla i tramvaje. Studie bude pro každou lokalitu obsahovat například analýzu současného stavu, definování příležitostí a dopravního potenciálu území pro střednědobý a dlouhodobý horizont, návrh modernizace dopravně-technologického provozního konceptu, předpokládaný vozbu, resp. vhodnost typů vozidel atd. Studie v neposlední řadě zahrne také možný vznik pilotních projektů, které by chtěl Středočeský kraj vytvořit se Správou železnic. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Správa železnic, redakčně upraveno
Další carport s fotovoltaickými zdroji bude mít Česká zbrojovka v Uherském Brodě
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |