|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
O krok blíže automatickému metru v Praze: První tunel trasy D proražen6.12.2023 Budování nové trasy pražského metra D zaznamenalo na začátku prosince 2023 důležitý milník: První úsek byl propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků. Dodavatelem je konsorcium firem „Sdružení Metro I.D“ společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin. Z historie metra D – Prapočátky Historie metra D je pro provozovatele tohoto portálu zčásti známá i takříkajíc zevnitř – jako konzultant se na ní aktivně podílel mj. dnešní majitel a hlavní konzultant firmy Jakub Slavík. První koncepce trasy metra D se datuje již od druhé poloviny šedesátých let. První studie samostatné trasy metra D v rozsahu Náměstí Míru – Zálesí, později prodloužena na Nové Dvory byla zpracována na počátku devadesátých let. – Kovová kola nebo pneumatiky?
Zkoumalo se mimo jiné využití metra na pneumatikách s ohledem na předpokládané velké sklony trasy při podjíždění hlubokého Nuselského údolí, které trasa C překonává uvnitř Nuselského mostu. S přispěním odborných konzultací současného provozovatele našeho portálu a zahraničních zkušeností bylo nakonec od této varianty upuštěno. Vedly k tomu dva zásadní důvody. Tím prvním byla nekompatibilita s ostatním systémem pražského metra. Druhým byl prostý fakt, že takovéto řešení nebylo třeba. Bylo konstatováno, že se sklony metra D si poradí kovové kolo na kovové kolejnici, zvláště u „pokojového“ prostředí pražského metra. Potvrdily to i praktické zkušenosti ze zahraničí – s velkými sklony, navíc s vlivem povětrnosti, pracuje například bezobslužná londýnská dráha Docklands Light Railway (viz foto vpravo). Poznámka na okraj: Od hlav více či méně pomazaných zazněly ke koncepci metra D i další pozoruhodné náměty. Jedním z nich bylo například metro D jako nadzemní dráha (v prostředí sídlišť na Praze 4). Jiným byl provoz metra D na nákladové spojovací trati sledující pražskou Jižní spojku (skutečně nejlevnější řešení, avšak mimo obsluhované oblasti). Ty všechny bylo třeba odmítnout bez újmy na důstojnosti jejich autorů. – Bezobslužné metro s CBTC jako optimální varianta Také bylo ujasněno, že metro bude plně automatické, přičemž pro tento účel bude využita nejmodernější technologie systémem CBTC. Pro systém CBTC je charakteristická nezávislost na pevných traťových úsecích, vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Blíže k této technologii viz v nápovědě k článkům ZDE. Základními důvody pro plně automatický systém jsou vyšší provozní spolehlivost, výrazně vyšší schopnost operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce a nižší provozní náklady. – Nástupištní stěny V neposlední řadě bylo doporučeno využít průhledné nástupištní stěny. Pro záchranu životů při pádu do kolejiště mohou sice posloužit i jiné, sofistikované technologie, ovšem pouze fyzická bariéra spolehlivě zabrání zastavení provozu celého metra při takovéto události, nebo při pádu jakéhokoli předmětu do kolejiště. – Příprava projektu V letech 2010 – 2011 byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a o rok později bylo vydáno závěrečné stanovisko. O dva roky později, v roce 2014, bylo úspěšně završeno územní řízení a vydáno územní rozhodnutí na celou trasu Náměstí Míru – Depo Písnice (viz mapka níže). Souběžně s tím byla v letech 2014 – 2015 na tuto trasu zpracovávána obsáhlá studie proveditelnosti. Jako metodik cost-benefit analýzy (CBA) se na ní podílel provozovatel našeho portálu. Od roku 2016 probíhá proces přípravy projektu, výběru dodavatelů, a nakonec i budování prvního úseku trasy D.
– Konečně do díla V březnu 2022 obdržel DPP pravomocné stavební povolení pro výše uvedený první úsek Pankrác – Olbrachtova a o měsíc později byla zahájena jeho stavba. Na začátku září 2023 byl zároveň vybrán dodavatel pro stavbu navazujícího druhého úseku Olbrachtova – Nové Dvory. Téměř polovinu celkových nákladů na výstavbu úseku metra D od stanice metra Pankrác do stanice Nové Dvory pokryje úvěr Evropské investiční banky (EIB) v objemu 23 mld. Kč, schválený v červnu 2022. Praha jej bude moci čerpat postupně v průběhu výstavby, odložit splátky až o 8 let a jistinu splácet až po dobu 40 let. - Potřebné legislativní změny Mezi tím došlo k významným legislativním změnám, bez nichž by provoz automatického metra bez strojvedoucího nebyl možný: V roce 2019 vešla v platnost novela zákona č. 266/1994 Sb. (Zákon o drahách), umožňující automatický provoz metra. O rok později umožnila automatický provoz metra změna související prováděcí vyhlášky 177/1995 Sb. (Stavební a technický řád drah). Propojení úseku a další postup K propojení úseku došlo při prorážce v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova, čímž se navzájem propojila nejvzdálenější staveniště. Vzhledem k povrchu se místo prorážky nachází zhruba v místě křížení ulic Na Strži a Jeremenkova. Po zhruba 19 měsících od zahájení stavby je na prvním úseku metra D vyraženo více než 2100 metrů tunelů či štol a zhruba 60 % celkového objemu ražeb. K propojení došlo po půlroce intenzivních prací, při nichž přibylo zhruba 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. Celkem je tak hotovo 2,1 km tunelů a štol ve složitých geologických podmínkách. Zbývá ještě zhruba jedna třetina prací. V objemu ražeb se očekává práce na obou stanicích, kde je naopak zatím vyražena jen zhruba jedna třetina objemu. Práce probíhají podle harmonogramu. Podle plánu by měly pokračovat do konce roku 2025. Celá trasa D v úseku Náměstí Míru – Depo Písnice (viz plánek) by podle plánu měla být zprovozněna v roce 2029. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a obrázek © DPP
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Další carport s fotovoltaickými zdroji bude mít Česká zbrojovka v Uherském Brodě
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |