|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Vodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. Plnicí stanice v ORLEN Benzina v Záluží u Litvínova Plnicí stanice ORLEN Benzina v Záluží u Litvínova (viz foto ze slavnostního otevření) se nachází na kruhovém objezdu silnice I/27 v těsné blízkosti litvínovské rafinérie. Stanice je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Plnicí vodíková stanice ORLEN Benzina byla postavena za finanční podpory Ministerstva dopravy České republiky v rámci operačního programu Doprava. Možní první uživatelé Sám provozovatel ORLEN Unipetrol ve své flotile firemních vozů provozuje pět vodíkových automobilů Toyota Mirai. Z autobusů využije (resp. již využil) tuto plnicí stanici jako první osmimetrový elektrický midibus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu od slovenského výrobce mobility innovation & production, v testovacím provozu Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Cena vodíku a provozní ekonomika s otazníkem Cena vodíku na čerpacích stanicích ORLEN Benzina v Litvínově a v Praze na Barrandově byla stanovena na 278 Kč za 1 kg. Je to cena více než dvojnásobná oproti ceně vodíku pro český demonstrační projekt TriHyBus. Cena vodíku u evropských palivočlánkových autobusů realizovaných v rámci projektů JIVE a JIVE 2 se pohybuje ve velmi širokém rozmezí 4 – 12 EUR/kg, v přepočtu tedy cca 100 – 300 Kč/kg. Z toho je zřejmé, že cena vodíku u čerpacích stanic ORLEN Benzina se pohybuje při horní hranici evropských cen. Vodíkový, resp. palivočlánkový automobil se spotřebou 1 kg vodíku o tlaku 700 barů na 100 kilometrů pojme zhruba 5 kg vodíku. 100 km jízdy bude stát na palivu cca 278 Kč. U obdobného automobilu s benzínovým motorem bude při současné ceně benzínu cca 36 Kč/l a spotřebě cca 6 l/100 km stát palivo cca 220 Kč. Palivočlánkový autobus se spotřebou 9 kg vodíku o tlaku 350 barů na 100 km má v nádržích zhruba 36 kg vodíku. 100 km jízdy bude stát na palivu cca 2500 Kč. U městského autobusu s dieselovým motorem bude při současné ceně nafty cca 32 Kč/l a spotřebě cca 40 l/100 km stát palivo cca 1280 Kč. Z těchto srovnání je zřejmé, že při cenách vodíku nabízených v čerpacích stanicích ORLEN Benzina budou náklady na palivo u palivočlánkových vozidel vyšší, než u srovnatelných vozidel se spalovacím motorem. Přínos takovýchto vozidel (s výrazně vyšší pořizovací cenou oproti tradičním pohonům) tak bude rozhodně celospolečenský, ne však finanční, a to ani z hlediska úspory nákladů na palivo. Pokud by se ceny vodíku pohybovaly při spodní hranici výše uvedeného rozmezí u evropských projektů JIVE a JIVE 2, byly by – podle našeho zjednodušeného příkladu – co do nákladů na palivo konkurenceschopné palivočlánkové automobily i autobusy. Podrobnosti ohledně elektrických autobusů, včetně palivočlánkových, a jejich zavádění do provozu lze nalézt v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně. Poznámka: vodíkové vs. palivočlánkové vozidlo Hovoří-li se dnes o „vodíkových vozidlech“, jde takřka bez výjimky o elektrická vozidla, pro něž elektřinu dodává vodíkový palivový článek zpravidla v kombinaci s bateriemi. Vodík lze nicméně také spalovat v zážehovém motoru, podobně jako například zemní plyn. Oproti palivočlánkovému elektrickému vozidlu má takovýto vodíkový pohon výrazně vyšší spotřebu vodíku, jak ukázal mj. evropský projekt CHIC. Proto se nyní námi sledovaný vývoj „čisté“ mobility tímto směrem neubírá. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © ORLEN UNIPETROL
Až 360 kW pro rychlé dobití: Dobíjecí hub ČEZ v Mikulově je připraven na budoucnost
Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
Naše služby pro Váš marketing
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Videozáznamy našich přednášek ke smart city
Podívejte se zde:Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |