|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Interoperabilita u elektrobusů
Interoperabilita a kompatibilita Interoperabilita v obecném slova smyslu je schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat, poskytovat si služby, dosáhnout vzájemné součinnosti. Interoperabilita na technické úrovni je dosahována pomocí kompatibility, která je obecně definována jako slučitelnost dvou nebo více technologických zařízení. V praxi se tím rozumí například to, že spotřebič může být zapojen do elektrické zásuvky, televize zpracuje audio i video signál apod. Interoperabilita je základním technickým předpokladem rozvoje trhu. Prosazování technických řešení nekompatibilních se zavedenými standardy na daném trhu představuje technické překážky obchodu, která brání působení tržních mechanismů včetně volné hospodářské soutěže a fungování ekonomie z rozsahu. Nabíjecí rozhraní elektrobusů Problém interoperability se u elektrobusů týká zejména nabíjecího rozhraní pro zásuvkové nabíjení a pro rychlé průběžné dobíjení vysokými výkony. Tak jako kdekoli jinde, i zde v uplynulých letech docházelo k procesu rozvoje mezi dodavatelským průmyslem a dopravci včetně vzájemných dohod s cílem stanovit některá z dodávaných řešení jako standard, od něhož se může odvíjet interoperabilita. V uplynulých letech se pro nabíjení bateriových (či superkapacitorových) elektrobusů zavedly jako standard • zásuvkové nabíjení CCS/Combo 2 (foto nahoře), • standardizované čtyřpólové rychlé dobíjení konzolí „shora dolů“ typu OppCharge, • standardizované čtyřpólové rychlé dobíjení konzolí „zdola nahoru“ typu bus-up (viz foto níže – elektrobus Solaris v Krakově). První uvedené rozhraní má oporu v evropských technických normách EN, druhá dvě uvedená rozhraní jsou prozatím kodifikována v normách SAE, které jsou původem z USA, ale uznávány jsou v oboru automobilového průmyslu po celém světě. Standardizované čtyřpólové rychlé dobíjení konzolí „zdola nahoru“ typu bus-up – elektrobus Solaris v KrakověStandardizované zásuvkové nabíjení CCS/Combo 2 U průběžně dobíjených elektrobusů se v EU široce uplatňuje zásuvkové nabíjení standardem CCS/Combo 2. Jedná se o celosvětově rozšířený standard, používaný pro nabíjení lehkých i těžkých bateriových elektrických vozidel. V rámci EU je tento standard uznáván jako základ interoperability elektrických vozidel se zásuvkovým nabíjením vysokými výkony. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva uvádí: „Vysoce výkonné dobíjecí stanice na stejnosměrný proud pro elektrická vozidla musí být pro účely interoperability vybaveny alespoň zásuvkovými přípojkami kombinovaného nabíjecího systému typu Combo 2, jak je popsáno v normě EN 62196-3.“ Ve smyslu českých norem jde o technickou normu ČSN EN 62196-3 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky - Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením - Část 3: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro vozidlová zásuvková spojení s kolíky a dutinkami na stejnosměrný a střídavý/stejnosměrný proud. Příklad standardizovaného zásuvkového dobíjení: Elektrobusy v Trutnově Park čtyř elektrobusů typu Škoda 26 BB dopravce Arriva Východní Čechy pro MHD v Trutnově (v provozu od roku 2019) používá čtyři stanice pro pomalé nabíjení a jednu rychlodobíjecí stanici. V obou případech jsou elektrobusy dobíjeny pomocí zásuvky evropského standardu CCS/Combo2, určeného pro těžká elektrická vozidla i pro elektromobily. Tím je zajištěna plná kompatibilita nabíjecí infrastruktury s dalšími elektrobusy při obměně nebo rozšiřování vozového parku. Rychlé nabíjení během dne probíhá výkonem 150 kW po dobu desítek minut. Zajímavostí tohoto projektu je, že bezemisní elektrická energie pro toto nabíjení je dodávána z vlastní spotřeby Elektrárny Poříčí vyrábějící elektřinu spalováním biomasy. Lze tedy deklarovat, že provoz těchto elektrobusů je uhlíkově plně neutrální. Standardizované rychlé dobíjení střešní konzolí OppCharge a bus-up Nabíjecí konzole pro rychlé čtyřpólové nabíjení elektrobusů upravuje norma SAE J3105, s bližší specifikací: • SAE J3105/1 upravující reverzní pantograf průmyslového standardu OppCharge, • SAE J3105/2 upravující standardizovanou čtyřpólovou střešní konzoli – tzv. bus-up, někdy pro jednoduchost nazývána „systém Schunk“.
První český interoperabilní systém průběžně dobíjených elektrobusů: elektrobusy v Ostravě Dopravní podnik Ostrava provozuje od roku 2018 v rámci svého parku elektrobusů dva průběžně dobíjené elektrobusy Ekova Electron. K nabíjení je používán „reverzní pantograf“ pro čtyřpólové dobíjení (tj. dva silové póly, zemnicí pól a řídicí pól) evropského standardu OppCharge – též norma SAE J3105/1. Rychlodobíjení probíhá po dobu nejvýše 10 minut výkonem až 450 kW. Dodavatelem celého projektu byla domácí firma Ekova Electric, s nizozemským výrobcem nabíjecích stanic Heliox jako subdodavatelem (viz foto vlevo). V březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava (DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí infrastrukturu zahrnující dvě nové nabíjecí stanice se čtyřmi nabíjecími stojany od společnosti Siemens. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR. Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury. V praxi to ukazuje, jak standardizace brání uzamčení zákazníka, tedy jeho závislosti na jednom dodavateli vozidel nebo nabíjecích stanic. Elektrobusy značky Solaris mají být uvedeny do provozu na jaře 2022. Dopravce má v plánu je nasadit na autobusových linkách 22, 28, 30, 32, 34, 51, 52, 53, 56 a na noční lince č. 43. Nestandardní řešení a jejich úskalí Bohužel vše nasvědčuje tomu, že většina českých elektrobusů nyní používá nestandardizovaná řešení, ať už zásuvku nebo jiná nabíjecí rozhraní. Dopravci, kteří na takováto řešení přistupují, se budoucími tržními dopady znemožněné či komplikované interoperability nezabývají. Důvody pro to mohou být různé. Nejčastějším z nich bude pravděpodobně neznalost věci, resp. neznalost průběžně se měnící situace na dodavatelském trhu. Dále to může být neochota se touto otázkou zabývat („až problém nastane, budou ho řešit jiní“), alibistický přístup k dotačním pravidlům („chceme nejnižší cenu za elektrobusy a nabíjecí stanice, zbytek je věc dodavatele“) nebo přeceňování vlastní jedinečnosti („my potřebujeme technologii na míru“). Nestandardní řešení se, podle našich diskusí s průmyslovými partnery, může například u uzemněného rychlého dobíjení týkat nejen vlastního nabíjecího rozhraní, ale má dopady i do vozidlového software. Jiným výrobcům se pak nevyplatí provést takovouto změnu technického řešení pouze kvůli některým zákazníkům na relativně malém českém trhu, a na odpovídající poptávku tudíž nezareagují. Shrnuto: S rostoucími parky elektrobusů bude zákonitě snaha využívat konkurenčního prostředí na již rozvinutém evropském trhu elektrobusů. Technická překážka obchodu v podobě nestandardizovaného řešení toto prostředí na domácí půdě přirozeně omezí. Původní snaha o co nejlevnější dodávku pak může do budoucna potvrdit známé rčení, že nejlevnější šaty jsou nakonec ty nejdražší Jakub Slavík Foto © redakce Smartcityvpraxi.cz ![]() Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“
Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |