Město Nantes bude
provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA
3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.

Nové 24metrové elektrobusy HESS s přepravní kapacitou 151 cestujících
budou vybaveny trakční výzbrojí od ABB. Lze očekávat, že konstrukčně
budou vycházet z osvědčené řady tříčlánkových 24m autobusů a
trolejbusů, které tento švýcarský výrobce nabízí ve svém produktovém
portfoliu (viz foto). Půjde tak zřejmě o vůbec první čistě bateriový
elektrický autobus s touto délkou a přepravní kapacitou – s touto
konstrukcí jsme se až dosud mohli setkat především u trolejbusů,
například v rakouském Linci.
Nabíjení systémem ABB TOSA obecně probíhá takto (viz schéma níže):

a) ve vybraných zastávkách, při využití superkapacitoru (tzv. flash),
po dobu řádově několika vteřin s výkonem až 600 kW; připojení k
nabíjecí stanici trvá méně než vteřinu,
b) na konečných zastávkách po dobu řádově několika minut výkonem 200 kW,
c) v depu po dobu 45 minut výkonem 50 kW.
Přenos energie zajišťuje bezobslužné robotické rameno ARCS naváděné
laserem (viz foto vpravo). Základní komunikaci vozidla se zastávkou zajišťuje
systém GPS.
Elektrobusy v Nantes budou s pomocí této technologie nabíjeny během
nástupu a výstupu cestujících na vybraných mezilehlých zastávkách
výkonem 600 kW po dobu 20 vteřin a na plnou kapacitu budou baterie
dobity během 1 – 5 minut na konečné stanici.
Rozpočet na celý nabíjecí systém činí v přepočtu 440 mil. Kč.
Elektrobusy s touto nabíjecí technologií bude provozovat nantský
městský dopravce Société d'Economie Mixte des Transports de
l'Agglomération Nantaise (Semitan). Nejde tu o drahý experiment, nýbrž
o odpověď na přepravní potřeby města:
Tyto elektrobusy budou nasazeny na lince 4 městské dopravy, která pod
názvem Nantes Busway představuje systém rychlé autobusové dopravy
(BRT). Linka spojuje historické centrum Nantes s předměstím na jižní
straně řeky Loiry, je 7 km dlouhá a má 15 zastávek. Tato linka byla
uvedena do provozu v roce 2006 a od té doby se zde poptávka po přepravě
prudce rozvíjí. To vede k chronicky přeplněným autobusům, navzdory
intervalu mezi spoji kratším než 3 minuty (o této lince se hovoří jako
o „oběti vlastního úspěchu“). Uvažovalo se proto i o možné konverzi
této linky na tramvajový systém.
Předpokládá se, že zavedením velkokapacitních elektrobusů s technologií
ABB TOSA vzroste přepravní kapacita dopravního systému o 35 %, a umožní
tak ve špičkových časech přepravit kolem 2,5 tisíce cestujících za
hodinu.
Zprovoznění celého systému se předpokládá koncem roku 2018.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Carrosserie
HESS AG a ABB
Další informace zde

Přečtěte
si také:
1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně
rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná
klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie
využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo
nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají
nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po
dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila
společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji
technologii HVC-Overnight Charging.
Celý článek zde
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.
Celý článek zde
Stalowa Wola dostane
park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením
17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo
kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše
koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost
infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou
však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala
Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto
elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu
Schunk.
Celý článek zde
16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien
veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Celý článek zde
13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde
Iniciativa CIVITAS
pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)
29.9.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý článek zde
27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB
TOSA, který je
od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy.
Celý článek zde
Elektrobusy Volvo s
průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu
22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge
se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo
bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto
elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících.
Celý článek zde
Hradec Králové bude
mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení
20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde