Milán elektrifikuje
naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge
10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem
veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém
autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových
pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským
výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris
Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.

Dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Milán (viz
foto) má přepravní kapacitu 82 cestujících, z toho 26 sedících. 14
sedadel je snadno přístupných ze snížené podlahy. Celý prostor pro
cestující je plně klimatizovaný, samozřejmostí jsou rozmanité
informační technologie pro komfort cestujících a bezpečnost jízdy.
K pohonu slouží elektromotory integrované do nábojů kol, každý o výkonu
110 kW. Jako zásobník energie jsou instalovány trakční baterie typu
Solaris High Energy o celkové kapacitě 240 kWh. Tyto baterie budou
průběžně dobíjeny na trase pomocí pantografové konzole standardu
OppCharge spouštěné z pylonu na ližiny ve střeše autobusu – v ČR tento
standardizovaný systém jako první používá Dopravní podnik Ostrava
spolu s
elektrobusy od domácího dodavatele Ekova Electric.
Dodávka první série 40 elektrobusů začne podle plánu v červnu 2020.
Celkový rozpočet tohoto rámcového projektu může dosáhnout až 192 mil.
€, tedy téměř 5 mld. Kč.
Pro Milán to není první zkušenost s elektrobusy Solaris. 25 elektrobusů
od tohoto výrobce je zde již v provozu. Pro Solaris znamená tato
zakázka další pokračování úspěšného tažení na Evropském trhu, kde se
mezi dodavatele elektrobusů řadí na špičku.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Solaris Bus
& Coach S.A.
Další informace zde

Přečtěte
si také:
3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro
veřejnou dopravu v
Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi
francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až
800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit
v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků
organizátora
veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má
rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci
těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od
konce roku 2020 do konce roku 2022.
Celý
článek zde
Kloubové elektrobusy
Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu
27.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském
Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů
Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
Celý
článek zde
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti
bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne
ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v
Ostravě tiše připravovalo další české prvenství:
dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní
realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde