|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Moskva opouští trolejbusy, nastupují elektrobusy8.9.2020 Země bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace, ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových linkách (viz foto níže). Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou elektrobusů. První moskevský trolejbus vyjel na linku v listopadu 1933. Na vrcholu svého období zahrnovala síť moskevských trolejbusů 1 300 km a ve špičce se zde pohybovalo na 1 700 vozidel. Tento systém byl do roku 2015 největší na světě, ale již o rok dříve se začal zvolna zmenšovat. Většina trolejbusových linek byla převedena na provoz dieselovými autobusy, jichž se dnes v Moskvě pohybuje 8 tisíc a obsluhují více než 950 linek. Ke slovu však přicházejí elektrobusy, které jezdí v Moskvě od roku 2018. Elektrobusy pro Moskvu dodávají domácí výrobci GAZ a KAMAZ. Od druhého zářiového týdne 2020 jich jezdí na 36 moskevských autobusových linkách celkem 450, čímž se Moskva řadí, nepočítáme-li Čínu, mezi největší světové provozovatele městských elektrobusů. Moskevský dopravce Mosgortrans má v plánu ještě v roce 2020 zvýšit jejich počet na 600 a do roku 2024 na 2 600. Počet elektrobusů v Moskvě tak brzy předstihne počet trolejbusů v dobách jejich největší slávy. Čtyřistapadesátým elektrobusem, který Moskva slavnostně obdržela koncem srpna 2020, byl KAMAZ-6282 (viz foto výše). Tento elektrobus pro 85 cestujících je vybaven systémem průběžného dobíjení po dobu 6 – 20 minut, které umožní jízdu na jedno nabití až 76 km. Pokud jde o rychlé dobíjení, z místních informačních zdrojů je zřejmé, že v Moskvě jde o vlastní technologii využívající jednoduchou konzoli na střeše autobusu zcela mimo vznikající evropské a světové standardy. Lze se než domnívat, proč moskevská městská doprava takto mění druh svých elektrických autobusů. S největší pravděpodobností to bude celková zastaralost trolejové infrastruktury a náročnost její údržby na lidskou práci, s jakou se provozovatelé tohoto portálu setkali v roli konzultantů jinde v bývalém Sovětském svazu. Moskevský dopravce pak nejspíš vyhodnotil rozvojový směr formou elektrobusů jednoduše jako ekonomičtější. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Мосгортранс a DVV Media International Další informace zde a také zde ![]() Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách
3 in 1: Solaris dodá městu Würzburg elektrobusy, nabíjecí stanice i inteligentní řídicí systém
Klokan: školní elektrobusy v Polsku, první Solaris pro město Godzianów
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |