|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Moskva opouští trolejbusy, nastupují elektrobusy8.9.2020 Země bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace, ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových linkách (viz foto níže). Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou elektrobusů. První moskevský trolejbus vyjel na linku v listopadu 1933. Na vrcholu svého období zahrnovala síť moskevských trolejbusů 1 300 km a ve špičce se zde pohybovalo na 1 700 vozidel. Tento systém byl do roku 2015 největší na světě, ale již o rok dříve se začal zvolna zmenšovat. Většina trolejbusových linek byla převedena na provoz dieselovými autobusy, jichž se dnes v Moskvě pohybuje 8 tisíc a obsluhují více než 950 linek. Ke slovu však přicházejí elektrobusy, které jezdí v Moskvě od roku 2018. Elektrobusy pro Moskvu dodávají domácí výrobci GAZ a KAMAZ. Od druhého zářiového týdne 2020 jich jezdí na 36 moskevských autobusových linkách celkem 450, čímž se Moskva řadí, nepočítáme-li Čínu, mezi největší světové provozovatele městských elektrobusů. Moskevský dopravce Mosgortrans má v plánu ještě v roce 2020 zvýšit jejich počet na 600 a do roku 2024 na 2 600. Počet elektrobusů v Moskvě tak brzy předstihne počet trolejbusů v dobách jejich největší slávy. Čtyřistapadesátým elektrobusem, který Moskva slavnostně obdržela koncem srpna 2020, byl KAMAZ-6282 (viz foto výše). Tento elektrobus pro 85 cestujících je vybaven systémem průběžného dobíjení po dobu 6 – 20 minut, které umožní jízdu na jedno nabití až 76 km. Pokud jde o rychlé dobíjení, z místních informačních zdrojů je zřejmé, že v Moskvě jde o vlastní technologii využívající jednoduchou konzoli na střeše autobusu zcela mimo vznikající evropské a světové standardy. Lze se než domnívat, proč moskevská městská doprava takto mění druh svých elektrických autobusů. S největší pravděpodobností to bude celková zastaralost trolejové infrastruktury a náročnost její údržby na lidskou práci, s jakou se provozovatelé tohoto portálu setkali v roli konzultantů jinde v bývalém Sovětském svazu. Moskevský dopravce pak nejspíš vyhodnotil rozvojový směr formou elektrobusů jednoduše jako ekonomičtější. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Мосгортранс a DVV Media International Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách5.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací. 3 in 1: Solaris dodá městu Würzburg elektrobusy, nabíjecí stanice i inteligentní řídicí systém24.7.2020 Na současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus & Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect. Klokan: školní elektrobusy v Polsku, první Solaris pro město Godzianów 1.7.2020 „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydáníV březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |