|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Superkapacitorové elektrobusy na postupu: deset elektrobusů Chariot Motors dodáno do Bělehradu2.2.2022 Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových „sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot Motors, známý i českým a slovenským dopravcům mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy pro město. Superkapacitory a superkapacitorové elektrobusy Na rozdíl od baterie, která využívá elektrochemické reakce, kondenzátor či kapacitor ukládá energii pomocí statického náboje. Elektrody superkapacitoru tvoří práškový uhlík, nanesený na hliníkové fólii. Zrna uhlíkového prášku mají plochu až 2000 m2 na 1 gram prášku, což umožňuje uchovávat mnohem větší objem elektrostatického náboje, než u „klasického“ kondenzátoru. Superkapacitory jako zdroj energie pro elektrická vozidla mají oproti bateriím řadu předností a jedno omezení. Důležitou předností je větší rozsah přípustného stavu nabití, který se pohybuje v rozmezí cca 10 – 100 % (u baterií je to 20 – 90 %). Superkapacitorový elektrobus se stejnou spotřebou energie na 1 km a stejnou kapacitou zásobníku energie tak může na jedno nabití ujet větší vzdálenost než srovnatelný bateriový elektrobus. Dalším přínosem superkapacitorů jako zdroje energie je delší provozní životnost, která je na rozdíl od baterií srovnatelná s životností vozidla. Superkapacitory jsou oproti bateriím také robustnější a odolnější proti vnějším vlivům. Rovněž neobsahují škodlivé nebo toxické látky, tudíž nehrozí poškození životního prostředí a na konci jejich fyzického života nevznikají zvýšené náklady na likvidaci. Superkapacitorový elektrobus také nepotřebuje pomalé noční nabíjení s balancováním, pokud by dobití mezi příjezdem z linky a opětovným nájezdem nevyžadovala příliš velká vzdálenost mezi garáží a konečnými stanicemi. Pro nutné manipulační jízdy mimo linkový provoz si zpravidla vystačí s posledním nabitím na konci směny do prvního nabití na lince. Omezující provozní vlastností superkapacitorů je jejich hustota energie, která je oproti bateriím až čtyřikrát nižší. Tato vlastnost limituje praktický dojezd superkapacitorových elektrobusů na jedno nabití. Kupříkladu u 12m elektrobusů Chariot Motors se 40kWh superkapacitory je to cca 30 km a u kloubových e-busů téhož výrobce se 108kWh superkapacitory to je cca 60 km. První z nich se standardně nabíjí cca 5 minut, druhý cca 10 minut. Je zřejmé, že své výhody tak mohou superkapacitory uplatnit zejména u konceptu průběžně dobíjených elektrobusů. Pro nabíjení těchto elektrobusů mohou být využity konzole některého z užívaných standardů pro rychlé nabíjení nebo nabíjecí systém vlastní konstrukce výrobce. Projekt v Bělehradě Elektrobusy Chariot Motors městského dopravce GSP jsou určeny pro linku EKO2 v Bělehradě mezi historickou částí města Kalemegdan s novou čtvrtí Beograd na Vodi. Jezdí v desetiminutových intervalech. Každý z 12m elektrobusů o přepravní kapacitě 80 cestujících (viz foto) je vybaven 40kWh superkapacitorovými zásobníky energie, které se na konečné zastávce dobíjejí po dobu 7 minut, což spolehlivě vystačí na více než 20 km jízdy. K jeho pohonu slouží dva 90kWh asynchronní motory Siemens, které dávají vozidlu rychlost až 70 km/h. Právě požadavek na velmi krátkou dobu nabíjení byl důvodem, proč Bělehrad zvolil tuto technologii. Součástí dodávky celého projektu pro Bělehrad, kterou zajišťuje konsorcium Chariot Motors a DAT Holding, jsou rovněž čtyři nabíjecí stanice, diagnostická zařízení a výcvik personálu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Chariot Motors ![]() Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’CITY
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |