Přečtěte si: Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Superkapacitorové elektrobusy na postupu: deset elektrobusů Chariot Motors dodáno do Bělehradu

2.2.2022 Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových „sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot Motors, známý i českým a slovenským dopravcům mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy pro město.

Superkapacitory a superkapacitorové elektrobusy

Na rozdíl od baterie, která využívá elektrochemické reakce, kondenzátor či kapacitor ukládá energii pomocí statického náboje. Elektrody superkapacitoru tvoří práškový uhlík, nanesený na hliníkové fólii. Zrna uhlíkového prášku mají plochu až 2000 m2 na 1 gram prášku, což umožňuje uchovávat mnohem větší objem elektrostatického náboje, než u „klasického“ kondenzátoru.

Superkapacitory jako zdroj energie pro elektrická vozidla mají oproti bateriím řadu předností a jedno omezení.

Důležitou předností je větší rozsah přípustného stavu nabití, který se pohybuje v rozmezí cca 10 – 100 % (u baterií je to 20 – 90 %). Superkapacitorový elektrobus se stejnou spotřebou energie na 1 km a stejnou kapacitou zásobníku energie tak může na jedno nabití ujet větší vzdálenost než srovnatelný bateriový elektrobus.

Dalším přínosem superkapacitorů jako zdroje energie je delší provozní životnost, která je na rozdíl od baterií srovnatelná s životností vozidla. Superkapacitory jsou oproti bateriím také robustnější a odolnější proti vnějším vlivům. Rovněž neobsahují škodlivé nebo toxické látky, tudíž nehrozí poškození životního prostředí a na konci jejich fyzického života nevznikají zvýšené náklady na likvidaci.

Superkapacitorový elektrobus také nepotřebuje pomalé noční nabíjení s balancováním, pokud by dobití mezi příjezdem z linky a opětovným nájezdem nevyžadovala příliš velká vzdálenost mezi garáží a konečnými stanicemi. Pro nutné manipulační jízdy mimo linkový provoz si zpravidla vystačí s posledním nabitím na konci směny do prvního nabití na lince.

Omezující provozní vlastností superkapacitorů je jejich hustota energie, která je oproti bateriím až čtyřikrát nižší. Tato vlastnost limituje praktický dojezd superkapacitorových elektrobusů na jedno nabití.

Kupříkladu u 12m elektrobusů Chariot Motors se 40kWh superkapacitory je to cca 30 km a u kloubových e-busů téhož výrobce se 108kWh superkapacitory to je cca 60 km. První z nich se standardně nabíjí cca 5 minut, druhý cca 10 minut. Je zřejmé, že své výhody tak mohou superkapacitory uplatnit zejména u konceptu průběžně dobíjených elektrobusů.

Pro nabíjení těchto elektrobusů mohou být využity konzole některého z užívaných standardů pro rychlé nabíjení nebo nabíjecí systém vlastní konstrukce výrobce. 

Projekt v Bělehradě

Elektrobusy Chariot Motors městského dopravce GSP jsou určeny pro linku EKO2 v Bělehradě mezi historickou částí města Kalemegdan s novou čtvrtí Beograd na Vodi. Jezdí v desetiminutových intervalech.

Každý z 12m elektrobusů o přepravní kapacitě 80 cestujících (viz foto) je vybaven 40kWh superkapacitorovými zásobníky energie, které se na konečné zastávce dobíjejí po dobu 7 minut, což spolehlivě vystačí na více než 20 km jízdy. K jeho pohonu slouží dva 90kWh asynchronní motory Siemens, které dávají vozidlu rychlost až 70 km/h.

Právě požadavek na velmi krátkou dobu nabíjení byl důvodem, proč Bělehrad zvolil tuto technologii.

Součástí dodávky celého projektu pro Bělehrad, kterou zajišťuje konsorcium Chariot Motors a DAT Holding, jsou rovněž čtyři nabíjecí stanice, diagnostická zařízení a výcvik personálu.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Chariot Motors

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’CITY

19.1.2022 Dne 17. ledna 2022 vyjel na linku 213 pražské MHD provozované Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o víkendu také na lince 124. Praha je tak první město, kde tento nový český elektrobus začal jezdit.

Celý článek zde


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Brožura Příběhy chytrých pomocníků

Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech.

Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. 

Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde


Chytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákony

Zpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio

18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí.

Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Fotoreportáže z našich smart měst a obcí

V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. 

Podívejte se:


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní elektromobilita ve smart city se těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. 

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a videozáznamů přednášek naleznete v naší rubrice Konference zde


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde


Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…

Celý článek zde



















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php














Copyright © 2012 – 2022 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services