|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, první v České republice21.2.2022 Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové zásobníky energie na elektrifikované autobusové lince na letiště vybral dopravce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022 dodavatele 20 vozidel.
Dodavatel a termín dodání Vítězem veřejné zakázky na nákup 20 nových tříčlánkových bateriových trolejbusů se stalo česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech s vozidlem s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m. Výrobcem podvozku a kompletní karoserie je polsko-španělská společnost Solaris Bus & Coach, trakční elektrovýzbroj včetně elektromotorů pochází z dílen společnosti Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation. První trolejbus z objednané série by se v Praze měl objevit na konci roku 2023. Trolejbus a jeho vybavení Škoda-Solaris 24m (viz vizualizace na obrázcích) je městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi, celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je ze 100 % nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly. Osvětlení prostoru pro cestující i vnější osvětlení vozidla využívá technologii LED. V prostoru druhých dveří je vytvořen prostor pro přepravu dvou kočárků, nebo dvou invalidních vozíků či jednoho kočárku a jednoho invalidního vozíku. Tyto prostory jsou standardně vybaveny zařízením pro fixaci a uchycení invalidního vozíku, sklopnou opěrkou a zádovou opěrnou deskou. Zajímavostí trolejbusu je vybavení dvěma bezúdržbovými trakčními elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími 7 pomocnými motory sloužícími např. k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace. Elektrická výzbroj včetně řídící elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla. Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi. Nedílnou součástí všech vozů bude také možnost případného nouzového nabíjení z běžné sítě 3×400VAC/32A nebo 63A s kabelovým připojením dle standardu CCS-2. Trolejbusy budou dále vybaveny systémem automatického stahování sběračů na konci trolejového vedení a indikací začátku trolejového vedení. Vzhledem ke dvěma řiditelným nápravám obsahuje systém řízení vozidla dva oddělené hydraulické okruhy posilovače řízení, které ovládají přední a zadní řízenou nápravu. Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, bočními a couvací kamerou, navíc kamerou snímající trolejbusové sběrače. Domovskou garáží velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů budou Řepy. Systém energetického managementu Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska (stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu, kontrolu dodržení potřebného dojezdu apod.). Právě oblast optimalizace energetického managementu bude jedním ze sledovaných bodů výzkumného projektu E-BRT, připravovaného v rámci evropského vědecko-výzkumného programu Horizon a koordinován ze strany Mezinárodního svazu veřejné dopravy UITP, do něhož se DPP s projektem elektrifikace linky č. 119 hlásí. Záruky, životnost a hodnota zakázky Záruční doba každého z nových tříčlánkových trolejbusů je 8 let vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 15 let. Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor min. 11 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hl. m. Prahy v souladu se Standardy kvality PID s dosahováním maximální povolené rychlosti, plném obsazení vozidla a zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících, na křižovatkách a ostatních překážkách. Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let. Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až cca 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 km tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 000 spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem. Celková hodnota veřejné zakázky za nákup 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m včetně čtyř nabíječek a sedmi sad hardware a software pro diagnostiku závad je 623 216 860 Kč bez DPH, což je o bezmála pět milionů nižší cena, než byl předpoklad dle zadávací dokumentace. Nasazení na letištní lince Jak řečeno v úvodu článku, velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris 24m bude DPP nasazovat primárně na budoucí trolejbusovou linku č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci připravované elektrifikace současné autobusové linky 4. Linka č. 119 bude elektrifikována pomocí systému tzv. dynamického nabíjení. Trolejové vedení by mělo vzniknout přibližně na polovině trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Ve zbylých úsecích pojedou bateriové trolejbusy v režimu na baterii. Kromě dynamického nabíjení při jízdě pod trolejí, se budou baterie trolejbusů nabíjet i staticky v obratištích Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla. Současně vzniknou trolejové stopy pro nabíjení a balancování baterií, a také předtápění interiéru před výjezdem v areálu garáží Řepy, odkud je linka č. 119 vypravována. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DPP Autor vizualizací trolejbusů: Škoda-Solaris 24m: Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation ![]() „Koktavé“ elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)
Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’CITY
Začátek renesance pražských trolejbusů: Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil stavbu trolejbusové tratě Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |