Bateriové a
palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky
a velikosti dodávek v Evropě
24.4.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy
rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových,
tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší
dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a
německý Rostock.
Projekt pro Oslo
V dubnu 2023 skončila dosud největší dodávka elektrobusů Solaris, a to
pro norského dopravce Unibuss AS. Jedná se o 183 kloubových autobusů
Solaris Urbino 18.75 electric (viz foto níže), určených pro
nejfrekventovanější linky v Oslo.
Karoserie vozidla prodloužená o 75 cm nad standardní délku kloubových
autobusů Solaris umožní zachovat celkovou kapacitu 138 cestujících, z
toho 41 sedících, i při umístění tří volných prostor pro kočárky a
vozíčkáře.
Tento elektrobus bude poháněný centrálním elektromotorem o výkonu 240
kW a předpokládá se jeho dobíjení ze zásuvky CCS. Pro tento provozní
režim slouží trakční baterie o celkové kapacitě 520 kWh.
Pro nevlídné skandinávské povětrnostní podmínky má tento elektrobus
některé další důležité doplňky. Patří k nim například dodatečná tepelná
izolace stěn, stropu a podvozku kolem kol, dvojité zasklení bočních
oken a topné podložky v nástupních prostorách. Na kola lze v případě
potřeby navléknout sněhové řetězy.
Hodnota celé investice podle smlouvy uzavřené v lednu 2022 činí cca 100
mil. EUR, což by nyní v přepočtu odpovídalo ceně jednoho vozidla cca 13
mil. Kč.
Projekt pro Rostock
S německým dopravcem Rebus Regionalbus, zajišťujícím veřejnou dopravu v
Rostockém regionu, uzavřel Solaris v dubnu 2023 smlouvu na svoji dosud
největší dodávku palivočlánkových autobusů. Z celkem 52 objednaných
vozidel bude 47 standardních 12metrových a 5 kloubových 18metrových
(viz foto níže). Všechna vozidla by měla být dodána do konce roku 2024.
Palivočlánkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto výše)
pojme více než 80 cestujících. K jeho pohonu ve verzi pro Rostock
slouží 160kW centrální elektromotor.
Hlavním zdrojem energie je kompaktní 70kW palivočlánková jednotka od
kanadského výrobce Ballard, doplněná trakčními bateriemi. Trakční
baterie jsou průběžně dobíjeny palivočlánkovou jednotkou a rekuperací
při brzdění. V případě potřeby je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo
z palivových článků je využito k vytápění interiéru pomocí tepelného
čerpadla s oxidem uhličitým.
Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech
(celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5
MPa. Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění
nádrží vodíkem až 350 km.
Kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen (viz foto níže)
pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu ve verzi pro Rostock slouží
240kW centrální elektromotor.
Hlavním zdrojem energie je 100kW palivový článek, který dodává setrvalý
výkon. Jako vyrovnávací zdroj slouží 60kWh trakční baterie, které lze
dobít i nezávisle ze zásuvky.
Nádrže o celkové kapacitě 51,2 kg vodíku umožňují dojezd až 350 km na
jedno naplnění, které trvá 20 minut.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Solaris Bus
& Coach
Další informace zde a také zde

Přečtěte
si také:
Při přechodu k plné
elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových
diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město
13.4.2023 Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup
nových kloubových hybridních autobusů se v polovině dubna 2023 stala
společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco
Urbanway Hybrid 18M (viz vizualizace na obrázku). DPP s vítězem tendru
uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní
nakoupit až 140 vozidel tohoto typu.
Celý
článek zde
Nabíjecí uzel
Valchařská: Ostrava rozvíjí standardizované rychlodobíjení elektrobusů
a elektrifikaci autobusového parku po svazcích linek
3.4.2023 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je nejen českým průkopníkem v oboru
elektrobusů, má také největší síť elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s
průběžným nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo
na Hranečníku a ve Svinově. Na konci března 2023 k nim přibyly další, a
to přímo v samém centru města v ulici Valchařská.
Celý
článek zde
Moderní
technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i
méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
22.3.2023 Dne 21.
března 2023 proběhl, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2023 další, již
osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb,
se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra
pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.
Celý
článek zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde