Při přechodu k plné
elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových
diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město
13.4.2023 Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup
nových kloubových hybridních autobusů se v polovině dubna 2023 stala
společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco
Urbanway Hybrid 18M (viz vizualizace na obrázku). DPP s vítězem tendru
uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní
nakoupit až 140 vozidel tohoto typu.
První autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M by se v Praze měly objevit v
průběhu příštího roku, DPP bude jejich prvním provozovatelem v České
republice.
Hybridní autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M jsou plně nízkopodlažní,
třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní
kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící.
Kromě spalovacího motoru jsou autobusy vybaveny automatickou
převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor
elektrické energie. Tento hybridní pohon pomáhá například při
rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění. Jde
tedy o tzv. sériový hybrid.
Autobusy jsou vybaveny baterií, kterou je možné dobíjet i externě ze
zásuvky na principu plug-in.
Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:
• Délka: 18 003 mm
• Šířka: 2 500 mm
• Výška: 3 165 mm
• Rozchod kol: 2 087 mm vpředu/1 870 mm
vzadu
• Rozvor: 5 355 mm přední/6 675 mm zadní
• Celková maximální hmotnost: 28 000 kg
• Maximální rychlost: 99 km/h
• Počet dveří pro nástup a výstup: 4
• Nástupní výška hrany dveří:
320/330/330/340 mm
• Celkový počet sedadel: 35
• Celkový počet cestujících: 130
• Výkon spalovacího motoru: 265 kW
• Nabíjecí zásuvka: CCS-2
Kapacitu trakční baterie pro hybridní pohon u tohoto konkrétního typu
autobusu níže uvedený zdroj neuvádí. Podle porovnání výše uvedených
parametrů a vizualizace autobusu s katalogovými listy výrobce půjde
nejspíše o tzv. mild hybrid doplněný externím přívodem nabíjecí
energie. 18m Iveco Urbanway v této verzi je vybaven elektromotorem o
nominálním výkonu 25 kW a špičkovém výkonu 35 kW. Jako zásobník energie
zde slouží lithiová baterie o kapacitě 1 kWh – tedy pro plně elektrický
provoz na vzdálenost řádově ve stovkách metrů. Její jednotka je
umístěna v zadní části střechy.
Hybridní kloubové autobusy plánuje DPP využívat na doplnění průběžné
nezbytné obnovy vozového parku svých autobusů, a to podle postupu
realizace projektů elektrifikace autobusových linek a dodávek
trolejbusů a elektrobusů na tyto linky.
Vysoutěžené autobusy splňují definici nízkoemisního vozidla podle
Zákona 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím
zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.
Tento zákon stanoví konkrétní minimální podíly tzv. čistých vozidel.
Čistá vozidla jsou podle směrnice, jejíž transpozicí je uvedený zákon,
definována jako vozidla používající alternativní paliva ve smyslu
evropské legislativy. V případě elektrického vozidla je zde podmínkou
jeho uznání za „čisté“ možnost dobíjení z externího zdroje.
Hybridní autobusy pro Prahu se budou vyrábět v závodě Iveco Bus v
Annonay ve Francii.
DPP v uvedené veřejné zakázce obdržel nabídky od tří firem: Kromě
vítězné také od společností SOLARIS Czech a SOR Libchavy. Předpokládaná
hodnota této veřejné zakázky byla 2,017 mld. Kč, vítězná nabídková cena
činila 1,549 mld. Kč. Pokud by DPP naplno využil uzavřenou rámcovou
smlouvu a odebral všech 140 vozidel, ušetřil by až 468 mil. Kč oproti
předpokládané ceně.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek © DPP
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Nabíjecí uzel
Valchařská: Ostrava rozvíjí standardizované rychlodobíjení elektrobusů
a elektrifikaci autobusového parku po svazcích linek
3.4.2023 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je nejen českým průkopníkem v oboru
elektrobusů, má také největší síť elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s
průběžným nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo
na Hranečníku a ve Svinově. Na konci března 2023 k nim přibyly další, a
to přímo v samém centru města v ulici Valchařská.
Celý
článek zde
Moderní
technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i
méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
22.3.2023 Dne 21.
března 2023 proběhl, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2023 další, již
osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb,
se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra
pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.
Celý
článek zde
Třetí
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde