|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
V Hradci Králové začal rutinní provoz inteligentního dopravního systému4.5.2023 Po necelých dvou letech od zahájení prací přechází od května 2023 do ostrého provozu inteligentní dopravní systém (IDS). Tento systém zahrnuje úpravu signalizací na 34 křižovatkách a čtyřech přechodech, zajištění preference vozidel pro MHD a složky IZS nebo spuštění penalizačního modulu.
Veškeré související práce zajišťovala pro město společnost Cross Zlín. Ve Zlíně je také servis celého dopravního systému. Dopravní ústředna – dispečink – je umístěna v budově Dopravního podniku města Hradce Králové. Preference vozidel MHD a IZS V rámci inteligentního dopravního systému byl zaveden systém podmíněné preference autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy. Je to jiný druh preference než u záchranných složek. Do vozů MHD již byla instalována speciální zařízení, která se systémem komunikují. V momentě, kdy autobus nabírá zpoždění a dostane se do křižovatky, křižovatka dokončí stávající úkony, a v případě možnosti zařadí zelenou pro autobus. Tento subsystém začne plně fungovat po dokončení nového odbavovacího systému. Pro některá vozidla integrovaného záchranného systému (IZS) bude platit systém absolutní preference. V případě, kdy se hasičský nebo záchranný vůz bude blížit ke křižovatce, IDS zruší stávající signály (všichni budou mít červenou) a zůstane zelená pouze v jeho směru. Aby mohl tento systém fungovat, musí být vozy záchranných složek vybaveny speciálním zařízením, které bude komunikovat se systémem IDS. Změny ve světelné signalizaci S novým IDS přišlo také několik změn ve světelné signalizaci. Původní zelená vlna, na kterou byli Hradečané zvyklí, byla pozměněna tak, aby byla doprava plynulejší a rovnoměrná na všech výjezdech z města. Výraznou změnou je také odbočování vozidel do souběžné zelené pro chodce doprava, v některých případech i doleva. Tato úprava křižovatek je v souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích a dalšími navazujícími předpisy pro výstavbu signalizačního zařízení. Kvůli zvýšení bezpečnosti byl na signalizaci nastaven noční režim, a to v čase od 21 do 5 hodin. V tomto režimu mají řidiči v hlavním směru trvalou zelenou. Ta je přerušena pouze v případě, že je systémem zaznamenána poptávka ve vedlejším kolizním směru, jednat se může o vozidlo, cyklistu nebo chodce, který použil tlačítko pro chodce na přechodu. V případě, že je shodný příjezd ve vedlejším i hlavním směru, bude systémem zpravidla upřednostněno vozidlo v hlavním směru. Pro uspořádání křižovatky řeší systém několik proměnných, jako jsou vzájemná poloha nebo rychlost subjektů. Dopravní značení Na několika místech došlo k úpravě dopravního značení. Například u třech základních škol ZŠ Úprkova, ZŠ SNP a ZŠ Malšova Lhota byla změněna maximální povolená rychlost. Původně zde byla maximální rychlost 30 km/h s dodatkovými tabulkami týkajícími se časového omezení platnosti, podle požadavků dotčených orgánů ji ale nahradilo omezení na 50 km/h. Současné vedení města s touto změnou nesouhlasí a řeší alternativní variantu. Tou mohou být například proměnná světelná dopravní značení, která budou omezovat rychlost právě jen ve vybraných časech. Musí být ovšem sladěné s celým systémem, aby rozpoznal, kdy má kontrolovat omezení na 30 km/h a kdy na 50 km/h. Usnadnění pro osoby se zdravotním postižením Další změnou na křižovatkách jsou úpravy pro bezproblémový pohyb chodců, cyklistů a imobilních občanů. Zvuková znamení pro nevidomé osoby (klepátka) si tyto osoby spustí speciálním ovladačem, a nedochází tak k rušivému klepání v době, kdy tento signál není nutně potřebný. Toto řešení ocení občané bydlící v okolí křižovatek obzvláště v nočních hodinách. Penalizační modul Součástí IDS je také zavedení penalizačního modulu, který začíná fungovat od května 2023. Na vybraných místech jsou umístěny radary měřící úsekovou a okamžitou rychlost nebo zaznamenávající průjezd vozidel na červenou. Místa, kde se radary nacházejí, byla konzultována s Policií České republiky. Celkem se jedná o dvanáct kamerových bodů, které jsou zároveň součástí stávajícího dohledového systému a budou sloužit i k objasnění dopravních nehod. Všechny radary nebudou fungovat současně, ale je nastaveno jejich střídání. Kamery, které nebudou aktivní pro penalizační modul, budou stále funkční pro sběr statistických údajů intenzity dopravy. Testovací provoz IDS Od podzimu loňského roku probíhalo testování IDS. V rámci zkušebního provozu měli občané města možnost obracet se na adresu ids@mmhk.cz, kam mohli psát své podněty a připomínky k jeho fungování. Doposud jich město obdrželo více než sto. E-mailová adresa ale rušena nebude a občané budou mít stále možnost se s městem na fungování nového dopravního systému podílet. Inteligentní dopravní systém zpočátku vyvolával rozporuplné názory, ale už za dobu jeho testování bylo možné vidět, že na některých místech došlo k výraznému zklidnění dopravy, a zároveň se doprava stala plynulejší. V neposlední řadě: Jaké byly náklady projektu a kdo je uhradil Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 330,6 mil. Kč včetně DPH. Téměř 158 mil. Kč, tedy cca 48 %, pokryje dotace z Operačního programu doprava. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů Statutárního města Hradec Králové Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Při přechodu k plné elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |