O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Praha dostane nové vozy lanovky na Petřín ze Švýcarska22.8.2023 Kolejové lanové dráhy představují méně častou, ale vždy zajímavou součást městské elektrické dopravy. Platí to i o pražské lanovce na Petřín, která v srpnu 2023 zaznamenala důležitý milník: Byla podepsána smlouva na výrobu a dodání dvou nových vozů pro tuto lanovou dráhu s vítězem veřejné soutěže, společností DOPPELMAYR lanové dráhy, spol. s r. o., 100% dceřinou společnost rakousko-švýcarské skupiny Doppelmayr/Garaventa Group.
Lanovka na Petřín Lanová dráha na Petřín, provozovaná Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) je pozemní lanová dráha s normálním rozchodem kolejí 1435 mm. Celková délka dráhy je 510,4 m. Převýšení činí 130,45 m a maximální sklon 295,7 ‰. Lanovka jede maximální rychlostí 4 m/s, na výhybkách 3 m/s. Převážná část lanovky spadá do území Malé Strany, horní stanice patří do hradčanské části Strahova. Provoz je zajišťován po kolejích systémem tažných lan. Motor pohonu je napájen přes transformátor a polovodičový měnič, původní Ward-Leonardovo soustrojí je zachováno jako záložní zdroj. Na podzim 2018 byl instalován nový řídicí systém, díky kterému vozy dojíždějí do stanic rychleji a plynuleji. Historie této dráhy sahá až do roku 1891 (viz foto), kdy byla poprvé uvedena do provozu. Lanovka tehdy končila u zahrady Nebozízek, mezistanice neexistovala. Lanovka byla poháněna systémem vodní převahy – v horní stanici byly nádrže na spodní části vozů naplněny vodou ze štoly za Nebozízkem, a těžší vůz tak samotíží táhl nahoru lehčí vůz. Během první světové války byl provoz lanovky přerušen a v roce 1921 zcela ukončen kvůli nedostatku vody. V roce 1931 bylo rozhodnuto o její elektrifikaci a prodloužení trati na obou koncích do dnešní podoby. V roce 1932 byla takto zrekonstruovaná lanovka uvedena do provozu, který trval – s kratšími přestávkami souvisejícími s 2. světovou válkou – až do roku 1965. V letech 1965 byl její provoz přerušen podruhé, tentokrát kvůli sesuvu půdy po dlouhotrvajících deštích, který lanovku fakticky zničil. Teprve v roce 1981 bylo po rozsáhlých sanacích petřínského svahu rozhodnuto o obnovení lanovky. Stavba byla zahájena v lednu 1983 a do provozu byla lanovka znovu uvedena v roce 1985. Nové vozy petřínské lanovky Nové vozy petřínské lanovky (viz vizualizace) budou 12,3 m dlouhé a 2,45 m široké, jejich rozchod bude 1435 mm. Budou mít 19 míst k sezení a kapacitu pro až 100 stojících cestujících. Přesné číslo obsaditelnosti vyplyne z výrobní dokumentace a celkové finální hmotnosti vozidla. Nižší finální hmotnost vozidla umožní jeho vyšší využitelnost. Výrobce dává na vozidla záruční dobu 72 měsíců, tj. 6 let. Skříň vozidel bude rozdělena na čtyři oddíly pro cestující, které budou od sebe odděleny, tj. nebudou průchozí. Jednotlivé oddíly budou přístupné z obou stran vozů, budou mít odstupňovanou podlahu, přičemž odstupňování bude odpovídat průměrnému sklonu trati. V každém oddílu budou sedadla, madla, vodorovné i svislé tyče pro držení. Oddíly budou uzavírat dvoukřídlé prosklené posuvné dveře, ovládané centrálně pro každou stranu zvlášť ze stanoviště obsluhy. Vozy budou na čele vybaveny průmyslovými kamerami, které budou snímat prostor přímo před vozem. Signál z kamer se bude přenášet na zobrazovací zařízení na stanovišti obsluhy a do velínu lanovky.
Vozidla petřínské lanovky jsou navržena jako samonosná dvounápravová konstrukce nesena čtyřmi pojezdovými koly po kolejnicích. Průměr kol je 550 mm a jsou jednotlivě uložena pomocí úhelníků a odpružena bezúdržbovými dutými pryžovými pružinami. Na jedné straně jsou plochá, na druhé mají dvojitou přírubu, která bude nést odpruženou hydraulickou kolejnicovou brzdu bez nutnosti použití dalších podpěr či nosných válečků. Využití kolejnicové brzdy umožní odstranit brzdová lana, která využívá stávající technologie petřínské lanovky. To v konečném důsledku zjednoduší také geometrii výhybky, nově budou zapotřebí pouze dvě křížení místo současných čtyř. Tažné lano bude k vozidlu připevněno pomocí lanového bubnu, který umožňuje snadné a rychlé zkrácení lana. Konstrukce podvozku umožní přístup ke všem důležitým komponentům přes poklopy v podlaze. Výměnu kola tak bude možné provést jednoduše ve stanici bez zvedacího zařízení. Petřínská lanovka v neposlední řadě dostane také zcela nový řídicí systém, který bude zajišťovat, že řízení pohonu, řízení vozů, dálkové ovládaní a další části budou vzájemně kompatibilní, certifikovány a homologovány jako jeden celek. Bude vybavena dálkovým monitorovacím a komunikačním systémem vedeném podél koleje u paty kolejnice. Výroba a cena Výroba obou vozů petřínské lanovky bude probíhat ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupiny Doppelmayr/Garaventa. Výrobní dokumentace celého projektu vznikne v centrále společnosti Garaventa AG v Uetendorfu. Samotné vozy vyrobí sesterská společnost CWA Constructions SA v Oltenu, která se specializuje na design a produkci kabin lanovek. Patří mezi jejich největší světové výrobce, ročně její závod opustí více než dva tisíce vozů. Kontrolní a řídící systémy lanových drah pro petřínskou lanovku vzniknou v Oberdorfu v sesterské společnosti Frey AG Stan, výrobcem lana bude švýcarská společnost FATZER AG ze skupiny BRUGG Group. Vlastní výroba vozidel zabere 11 měsíců, předcházet ji ale bude dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace. Nabídková cena činí 137,7 mil. Kč, což je o 12,3 mil. Kč méně, než byla předpokládaná hodnota zakázky. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv DPP Vizualizace © DPP/Anna Marešová Designers
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |