Zákon o podpoře
nízkoemisních vozidel v přepravě cestujících schválen
28.2.2022
Pozdě,
ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona o podpoře
nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a
veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022. Naplno se tak
do českých zákonů promítla související evropská legislativa, což bylo
zatím dočasně řešeno usnesením vlády.

Tento
požadavek vychází z evropské právní úpravy, která podporuje čistou
mobilitu, a to s důrazem na elektrický pohon. Plnění stanovených podílů
nízkoemisních vozidel mezi nově pořizovanými bude sledováno ve dvou
časových obdobích.
Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v
přepravě cestujících stanoví následující výše minimálních podílů
ekologických (tzv. „čistých“) vozidel v prvním sledovaném období, tj.
do konce roku 2025:
• pro osobní automobily a lehká užitková
vozidla 29,7 %,
• pro autobusy 41 %,
• pro nákladní automobily 9 %.
V
následujícím sledovaném období, tj. do konce roku 2030, budou tyto
podíly dále navýšeny. Podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1161 ze dne 20. června 2019, z níž tento zákon vychází, by měla
být výše minimálních podílů čistých vozidel v období let 2026 – 2030
následující:
• pro osobní automobily a lehká užitková
vozidla 29,7 %,
• pro autobusy 60 %,
• pro nákladní automobily 11 %.
Čistá
vozidla jsou podle této směrnice definována jako vozidla používající
alternativní paliva ve smyslu evropské legislativy. Těmi jsou
• elektřina,
• vodík,
• biopaliva ve smyslu čl. 2 bodu i)
směrnice 2009/28/ES,
• syntetická a parafinická paliva,
•
zemní plyn, včetně biometanu, v plynné formě (stlačený zemní
plyn
– CNG) a ve zkapalněné formě (zkapalněný zemní plyn – LNG),
• zkapalněný ropný plyn (LPG).
Poloviny
podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními
vozidly. V praxi to znamená vozidla s elektrickým pohonem používajícím
jako zdroj energie trakční vedení, baterie (či superkapacitory) nebo
palivové články.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
„Koktavé“
elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a
vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)
15.2.2022 „BVG:
Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ –
takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v
berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský
dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy
koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150
elektrobusů
standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12
m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů
je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge,
tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce
roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl
dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo
všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon.
Celý
článek zde
Interoperabilita u
elektrobusů
17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci.
Celý
článek zde
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
18.5.2021
Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již
tradiční konference
pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým
opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před
kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém
přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a
dalších relevantních institucí.
Celý článek s
prezentacemi a videozáznamem konference zde
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde