Zákon o podpoře
nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a
veřejných služeb v přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů
30.11.2022 S platností od 30. 11. 2022 a účinností od 1. 12. 2022 byl ve Sbírce
zákonů uveřejněn Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v
přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů. Končí tak
provizorní stav, kdy byla tato problematika dočasně ošetřena formou
vládního usnesení.
Tento zákon, již dříve avizovaný na našich stránkách,
zapracovává příslušný předpis Evropské unie a upravuje minimální podíl
nízkoemisních vozidel při zadávání veřejných zakázek podle zákona o
zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb podle zákona o veřejných
službách v přepravě cestujících.
Příslušným předpisem se zde rozumí:
• Směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých silničních vozidel
na podporu nízkoemisní mobility.
• Směrnice Evropského parlamentu a Rady
(EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice
2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.
Zadavatel a objednatel podle zákona o veřejných službách v přepravě
cestujících (dále jen „objednatel“) jsou podle tohoto zákona povinni
dodržet minimální podíly nízkoemisních vozidel, které činí
a) pro silniční vozidla kategorie M1, M2 a N1
1. 29,7 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025
2. 29,7 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030,
b) pro silniční vozidla třídy I kategorie M3 a třídy A kategorie M3 a
vozidla určená k provozu na dráze trolejbusové
1. 41 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025
2. 60 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030
c) pro silniční vozidla kategorie N2 a N3
1. 9 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025 a
2. 11 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030.
Další podrobnosti uvádí plné znění zákona ZDE.
Vysvětlení ke kategoriím vozidel:
Kategorie M: Motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro
dopravu osob a jejich zavazadel. Vyhláška č. 341/2014 Sb. je dělí na
kategorie:
• M1 – vozidla kategorie M s nejvýše osmi
místy k sezení kromě místa k sezení řidiče. Nesmí mít prostor pro
stojící cestující. Počet míst k sezení může být omezen na jedno (tj.
místo k sezení řidiče).
• M2 – vozidla kategorie M s více než
osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s maximální hmotnosti
nepřevyšující 5 tun. Mohou mít kromě míst k sezení i prostor pro
stojící cestující.
• M3 – vozidla kategorie M s více než
osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s maximální hmotností
převyšující 5 tun. Mohou mít prostor pro stojící cestující.
Kategorie N: Motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro
dopravu nákladů. Vyhláška č. 341/2014 Sb. je dělí na kategorie:
• N1 – vozidla kategorie N s maximální
hmotností nepřevyšující 3,5 tuny
• N2 – vozidla kategorie N s maximální
hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun
• N3 – vozidla kategorie N s maximální
hmotností převyšující 12 tun
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
redakce Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte
si také:
Elektrifikace,
automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na
kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI
23.11.2022
Jako již tradiční doprovodný program veletrhu
Czechbus
se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala
konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná
provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série
úspěšných konferencí v roce 2013 začala.
Celý
článek zde
Autonomně v Hofu:
všední pátek autonomního minibusu v rušném městě
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední
odpoledne.
Celý
článek zde
Bad
Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
Naše
konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a
souvisejících inovativních technologiích
7.6.2022 Na
letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět
doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na
loňském Czechbusu (zde zpráva z konference s prezentacemi). U
příležitosti
zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli
rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako
Elektrické
autobusy a vlaky pro město.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde