Největší evropský park
palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal
první Solaris Urbino 12 hydrogen
15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února
2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní
největší v Evropě.
Zbývajících 14 palivočlánkových autobusů Solaris z této série bude do
Kolína nad Rýnem dodáno v období od července do prosince 2021. Celkový
park palivočlánkových autobusů RVK tak bude čítat 52 těchto vozidel.
Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto) je třídveřový 12m palivočlánkový
elektrobus pro 87 cestujících. Je vybaven pohonem se dvěma 110kW
elektromotory v nábojích kol typu ZF AVE 130.
Jako zdroj energie slouží kompaktní 70kW palivočlánková jednotka od
kanadského výrobce Ballard, doplněná
trakčními bateriemi. Trakční baterie jsou průběžně dobíjeny
palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění. V případě potřeby
je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo z palivových článků je využito
k vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla s oxidem uhličitým.
Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech
(celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5
MPa. Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění
nádrží vodíkem až 350 km, tedy plně srovnatelný s odpovídajícím
dieselovým autobusem.
Palivočlánkové autobusy Solaris budou rozmístěny do různých oblastí
obsluhovaných RVK. Pět z nich bude nasazeno do pravidelného provozu v
okrese Rheinisch-Bergische Kreis, pět v okrese Rhein-Sieg Kreis na
levém břehu Rýna a pět v městské dopravě v téměř 60tisícovém městě
Hürth.
Pro plnění palivočlánkových autobusů RVK slouží dvě plnicí stanice
umístěné ve městech Wermelskirchen (okres Rhein-Sieg Kreis) a
Meckenheim (okres Rhein-Sieg-Kreis).
Nyní je třeba proškolit řidiče a další provozní personál v ovládání
autobusů a dalších zvláštnostech této technologie včetně například
plnění nádrží vodíkem.
Projekty palivočlánkových autobusů v Kolíně nad Rýnem jsou
spolufinancovány zejména německým ministerstvem dopravy a digitální
infrastruktury (BMVI) skrze program NIP2 a ministerstvem dopravy
spolkového státu Severní Porýní-Vestfálsko. Finančně se na nich podílí
rovněž EU skrze projekt
JIVE spolufinancovaný ze Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU).
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © RVK
Další informace zde
Přečtěte
si také:
10.12.2020 Jednou z
dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je
portugalský 12m Caetano H2.City Gold,
který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.
Celý
článek zde
19.1.2021 Vedle
parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace.
Celý
článek zde
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již
devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“.
Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně
vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu
profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se
rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného
názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.
Celý článek zde
26.9.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále
výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart
city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických
opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z
měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z
Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o
uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách
metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých.
Celý
článek zde
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem.
Celý
článek zde
19.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a
JIVE 2 vydala
v
červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses:
Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové
autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše
čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci
projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem
cca 290 palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
CaetanoBus: další
evropský výrobce palivočlánkových autobusů bude mít premiéru v Německu
21.5.2020 Na evropský
trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových
autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
Celý
článek zde
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city. Je
to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující
tento
portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov
jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento
příběh
ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření
jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich
portálech.
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde