|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Město Kroměříž sází na diesel-hybridní pohon autobusů ve fázi před plnou elektrifikací22.6.2023 Jak v polovině června 2023 schválila městská rada v Kroměříži, pro tamní MHD provozovanou městskou společností Kroměřížské technické služby (KTS) budou pořízeny dva nové diesel-hybridní autobusy. Kroměříž tak dále rozšiřuje svůj park těchto vozidel jako mezistupeň před plnou elektrifikací svých městských autobusů. Městská doprava v Kroměříži a park autobusů KTS Autobusy městské hromadné dopravy KTS jezdí na 8 linkách, a kromě území samotné Kroměříže obsluhují také některé místní části města. V roce 2023 najely 348 tis. km a přepravily 837 tis. cestujících. MHD v Kroměříži zajišťují 2 hybridní autobusy značky Volvo, 3 autobusy Iveco s pohonem na CNG pořízené v letech 2017 a 2018 a 7 vozidel Volvo s dieselovým pohonem, která jsou starší než 15 let. KTS nyní potřebuje nahradit autobusy, které postupně dosluhují. Doporučené stáří autobusů by se mělo pohybovat do 10 let, což většina autobusů KTS nesplňuje – nejstarší mají 19 a 20 let. Lepší diesel-hybrid než autobus na CNG Budoucností kroměřížské MHD by měla být vozidla s pohonem na elektřinu, kromě jiného i v návaznosti na Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Jako optimální mezistupeň mezi plnou elektrifikací se u KTS prokázalo využití diesel-hybridních autobusů. Podle zkušeností KTS je totiž ekologická zátěž vozidel na CNG srovnatelná s naftovými motory emisní normy EURO 6. Jejich nevýhodou navíc je dlouhá doba tankování a to, že v Kroměříži je jen jedna možnost tankování CNG. KTS tedy budou usilovat o pořízení autobusů na elektřinu a nabíjecí stanice s využitím dotačních programů, tedy konkrétně IROP. Pokud se podaří dotace získat, dobíjecí stanice by mohla být vybudována a autobusy na elektřinu by se v ulicích města mohly objevit v roce 2025. Mezitím půjdou KTS cestou částečné elektrifikace pomocí diesel-hybridních autobusů. Jejich cenu nyní odhadují v rozmezí 5 – 9 mil. Kč, zatímco ceny bateriových elektrobusů se nyní pohybují okolo 15 mil. Kč na vozidlo, s velmi individuálními výkyvy ceny od této hodnoty. Diesel-hybridní autobusy Volvo v Kroměříži Diesel-hybridní autobusy Volvo 7900 (viz foto výše) jsou 12 metrů dlouhé, nízkopodlažní a klimatizované. Každý z nich pojme 30 sedících a 73 stojících osob. Diesel-hybridní autobusy Volvo fungují jako tzv. paralelní hybrid. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 km/h využívá autobus elektromotor napájený z baterie, při rychlejší jízdě přebírá krouticí moment dieselový motor. Úspora nafty činí v průměru 30 %. Baterie pro elektromotor se nabíjí rekuperací při brzdění autobusu, a není tak potřeba ji dobíjet z vnějšího zdroje, jako je tomu u elektrobusů. Problémem v jejich pořízení byla nemožnost využít evropské dotace k jejich spolufinancování. Čistá vozidla jsou totiž podle evropské směrnice, jejíž transpozicí je výše uvedený zákon, definována jako vozidla používající alternativní paliva ve smyslu evropské legislativy. V případě elektrického vozidla je zde podmínkou jeho uznání za „čisté“ možnost dobíjení z externího zdroje. Absence vnějšího zdroje nabíjení u diesel-hybridních autobusů Volvo v Kroměříži tedy tuto možnost vylučuje. Přesto, jak patrno, je o ně v Kroměříži zájem, o čemž svědčí nákup již druhého vozidla. Oproti běžným dieselovým autobusům je totiž tišší, šetrnější k životnímu prostředí a jeho každodenní provoz je méně nákladný. Nejen Kroměříž a „šalamounské“ řešení dotací pro diesel-hybridy Kroměříž není ve své důvěře hybridním pohonům zdaleka sama. Stejnou strategii přechodu na plnou elektrifikaci autobusů skrze diesel-hybridní pohony má například také pražský dopravní podnik. Hybridní autobusy Iveco objednané pro Prahu mají, na rozdíl od výše uvedených autobusů Volvo, koncepci tzv. sériového hybridu. Spalovací motor zde funguje jako generátor elektrické energie pro elektromotor zajišťující vlastní pohon vozidla. Oproti paralelnímu hybridu zde tedy není v žádné fázi jízdy mechanický přenos krouticího momentu mezi spalovacím motorem a koly. Ačkoli to žádný zdroj výslovně neuvádí, z parametrů pražských hybridů je zřejmé, že na využití evropských dotací i pro diesel-hybridní autobusy nalezl „šalamounský“ recept: Jednoduše objednal klasické hybridní autobusy vybavené navíc zásuvkou pro nabíjení jejich trakční baterie z vnějšího zdroje. Takováto konstrukce může dávat z technického pohledu pramalý smysl, řeší však stejně málo technicky odůvodněné vymezení „čistých“ vozidel na úrovni evropské administrativy. Jakákoli podobnost s praxí čtyřiceti let „reálného socialismu“ v uplynulém století je přitom zcela náhodná. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Město Kroměříž
Při přechodu k plné elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |