27.5.2020 Tiše a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový
projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v
bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s
ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh
první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm
vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem
věcí zabývají, do naší dobré společnosti.
Celý
článek zde
26.5.2020 Jak praví klasik, člověk riskuje už tím, že se narodí.
Jedním ze způsobů, jak významně snížit riziko, je jeho pojištění. To
platí pro jednotlivce, pro soukromé firmy i pro města a další subjekty
ve veřejném sektoru. Významnou roli přitom může sehrát zkušený
pojišťovací makléř. O jeho roli a o dalších užitečných zkušenostech při
pojišťování ve veřejném sektoru zde budeme hovořit s Pavlem Seidlem,
specialistou pro klienty veřejného sektoru z Československé obchodní
banky, do jejíž skupiny patří i společnost ČSOB Pojišťovací makléř.
Celý rozhovor zde
25.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se
projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
Celý
článek zde
21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových
autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
Celý
článek zde
10 miliónů
megawatthodin ze stacionárních palivočlánkových zdrojů od FuelCell
Energy
19.5.2020 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického
výrobce FuelCell Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně
sledujeme, zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého
fungování na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa
a Asie) vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie.
Celý
článek zde
18.5.2020 Jak oznámil Státní fond životního prostředí (SFŽP), od 15. 5. 2020 se
výrazně navyšuje finanční podpora na výstavbu vegetačních neboli
zelených střech z programu Nová zelená úsporám. Zelené střechy se
týkají energeticky úsporných rekonstrukcí či staveb rodinných a
bytových domů. Tato otázka je relevantní i pro municipality, které jsou
stále vlastníky značného počtu bytových domů a které rovněž mohou
provádět příslušnou osvětu ohledně výstavby rodinných domů na svém
území. Nejprve se ale na zelené střechy a jejich typy podívejme blíže.
Celý
článek zde
15.5.2020 Kybernetická bezpečnost je výzvou pro stále se rozvíjející informační
technologie a automatizované systémy, zasahující prakticky do všech
oblastí lidské činnosti. Ve velké míře se týká technologií
využívajících internet věcí, mezi něž patří i „chytré“ osvětlení –
vnitřní i vnější (viz foto). Prvním dodavatelem propojeného osvětlení,
certifikovaným v oblasti kybernetické bezpečnosti podle normy IEC
62443-4-1, se stala v květnu 2020 společnost Signify, dříve Philips
Lighting.
Celý
článek zde
14.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy
především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020.
Celý
článek zde
EPC přináší úspory
školám a nemocnicím v Moravskoslezském kraji, součástí je vytápění i
vnitřní osvětlení
11.5.2020 Snížení nákladů na spotřebu elektřiny, tepla, plynu a vody o 42 mil. Kč
– to je přínos za rok 2019 všech energeticky úsporných projektů se
zárukou (EPC), které v Moravskoslezském kraji poskytuje společnost
ENESA, dceřiná společnost ČEZ ESCO. Většina projektů v regionu se týká
nemocnic nebo středních škol provozovaných krajem a také školek i
základních škol ve vlastnictví města Český Těšín. Odborná veřejnost
byla o této úspěšné bilanci informována začátkem května 2020.
Celý
článek zde
7.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní
lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách
může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na
domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v
zahraničí.
Celý
článek zde
6.5.2020 Správné osvětlení v kancelářích má bezprostřední vliv na efektivnost
provozu jejího provozovatele i na výkonnost zaměstnanců. Se systémem
inteligentního řízení vnitřního osvětlení pod názvem HubSense, které se
snadno nainstaluje v rámci rekonstrukce stávajícího osvětlení,
odpověděla koncem dubna 2020 na tuto výzvu společnost Osram.
Celý
článek zde
4.5.2020 Již dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než
80tisícovém městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem
dubna 2020 komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými
články od společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými
turbínami, přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
Celý
článek zde
29.4.2020 Hospodárné využívání elektrické energie je základem efektivního provozu
všech elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i
inteligentní měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která
slouží již několik let v mnoha dopravních systémech po celém světě.
Poprvé v Německu byla v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v
Hamburku.
Celý
článek zde
23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.
Celý
článek zde
22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním
z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli
tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně
shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a
odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
Celý
článek zde
21.4.2020 Neukáznění řidiči na železničních přejezdech vážně ohrožují sebe i jiné
a situace se, navzdory tragickým nehodám, nijak nelepší. Na pomoc proti
této velmi nebezpečné neukázněnosti proto přicházejí moderní
technologie. Do léta 2020 se, v návaznosti na úspěšný pilotní projekt,
postupně spustí provoz inteligentních kamer na vybraných železničních
přejezdech. Záznamy z těchto kamer budou pomáhat ve správním řízení
vedeném proti přestupci Policií ČR. V krajním případě tak může
neukázněný řidič přijít o řidičský průkaz.
Celý
článek zde
17.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné
pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
Celý
článek zde
16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž
divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190
veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130
rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.
Celý
článek zde
15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích
2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva
elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily.
Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je
prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.
Celý
článek zde
9.4.2020 Dalším partnerem připravované konference Smart city FOR
ARCH se na začátku dubna
2020 stalo jihočeské město Blatná. Jeho starostka bude na konferenci
prezentovat vytváření smart city a implementaci moderních technologií v
podmínkách menšího města, kdy na prvním místě je vždy reálný a
viditelný užitek pro občany a selsky srozumitelný přístup.
Celý
článek zde
6.4.2020 Řadu technických řešení si člověk v běžném životě
spojuje s produktem od konkrétního dodavatele. Pokud si domů chceme
pořídit nový lux (díky kdysi průkopnickým vysavačům od Electroluxu),
nic se neděje. Horší je, pokud se konkrétní produkt takto přenese do
světa zadávání veřejných zakázek. Jedná se pak totiž o tzv. značkovou
specifikaci, která může mít za následek krácení dotací. Priorita,
informační zpravodaj Státního fondu životního prostředí ČR, na to ve
svém čísle 4 z dubna 2020 upozorňuje v článku „Značková specifikace“
může připravit zadavatele o dotace“. Tento článek dále uvádíme v jeho
plném, redakčně neupraveném znění. Není přitom třeba podotýkat, že co
je popisováno u zmíněného OPŽP, platí obdobně u jiných veřejných
zakázek.
Celý
článek zde
2.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová
metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018
smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW
palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
Celý
článek zde
31.3.2020 Od března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické.
Celý
článek zde
30.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava
pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize,
hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas
satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Celý
článek zde
27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities.
Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující
palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020.
Celý
článek zde
26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu
provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních
lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve
špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost
informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré
své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS
od kanadské společnosti GIRO.
Celý
článek zde
24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE
bude od roku
2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových
autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla
informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku
palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
Celý
článek zde
20.3.2020 Využívání rozmanitých chytrých pomocníků začíná strategií smart city.
Budeme Vám zde vyprávět příběh o dvou městech a jejich strategiích
smart city, s nimiž jsme se setkali během naší konzultační práce.
Příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a
vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Nechceme tu chválit jedno město a pranýřovat druhé, nýbrž
ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Městům jsme proto dali
fiktivní názvy Rozumné Město a Smart Kocourkov. Jejich příběhy ale
fiktivní nejsou – jsou ze života. Nanejvýš jsme je tu a tam trochu
zjednodušili, abychom pro samé stromy nepřestali vidět les.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7
| 8 | 9
| 10 | 11
| 12
| 13 | 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015