Tramvaje v Dortmundu
ušetří tepelnou izolací více než 70 % energie na topení, pro nástup
cestujících mají kneeling
30.1.2023 Netrakční spotřeba, tedy
spotřeba na pomocná zařízení mimo vlastní pohon elektrického vozidla,
je bolestí zejména u bateriových vozidel včetně elektrobusů, protože
může významně snížit dojezd na jedno nabití baterií (blíže k tomu viz v
naší publikaci Elektrické autobusy efektivně). S ohledem
na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou
příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní
dopravu.
Je to vidět na nových a rekonstruovaných tramvajích pro německý
Dortmund, představených v prosinci 2022 a mezinárodní odborné
veřejnosti prezentovaných v lednu 2023.
Zdejší tramvajová síť je dlouhá celkem 75 km, z toho 20,5 km v
centrální části města vede pod zemí. Z celkem 82 stanic je 59 na
povrchu a 23 pod povrchem. Tramvaje jsou napájeny ze svrchního vedení o
napětí 750 V DC. Tramvaje provozuje městský dopravce Dortmunder
Stadtwerke AG, používající obchodní značku DSW21.
Úsporné tramvaje pro DSW21 zahrnují 26 nových a 64 rekonstruovaných
tramvají od výrobců HeiterBlick a Kiepe Electric (viz foto). Při
rekonstrukci budou využity stávající podvozky a vozové skříně. K dodání
jsou plánovány do léta 2023 a představují zhruba tři čtvrtiny celkového
parku 121 tramvají tohoto dopravce.
Díky dvojitým oknům a tepelné izolaci vozidlové skříně bude možné
snížit výkon topení, a s ním i spotřebu o více než 70 % – ze současných
100 kW na 27 kW. V přepočtu na veškerou spotřebu energie (trakční i
netrakční) tramvají DSW21 to představuje snížení o 12,5 %.
V absolutních hodnotách půjde o roční úsporu 4,8 mil. kWh, což odpovídá
spotřebě více než tisíce čtyřčlenných domácností v Německu. Pro
dopravce to, při současných cenách elektrické energie v Německu,
znamená roční úsporu cca 1 mil. EUR.

Cestující se mohou těšit i na další vylepšení. Nové tramvaje budou mít,
podobně jako autobusy, funkci kneelingu, tedy naklopení vozidla při
nástupu cestujících směrem k zastávce. Díky snížení dveří o 3 cm tak
bude výškový rozdíl mezi hranou zastávky a dveřmi činit nejvýše 5 cm. K
dalším příjemným změnám patří například moderní bezpečnostní
elektronika pro cestující i řidiče nebo nové vozidlové informační
systémy.
Projekt B-Wagen, jak se tato přeměna tramvajového parku nazývá, znamená
investici přinejmenším 210 mil. EUR. Představuje tak jednu z největších
investic v historii DSW21.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Dortmunder
Stadtwerke AG
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
25.1.2023 Doručit stále rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno
zkazitelné zboží, aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy
do velkoměsta beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i
ekologická výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému
může být expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je
provoz nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis
Rail, zahájený v lednu 2023.
Celý
článek zde
Elektrifikace,
automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na
kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI
23.11.2022
Jako již tradiční doprovodný program veletrhu
Czechbus
se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala
konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná
provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série
úspěšných konferencí v roce 2013 začala.
Celý
článek zde
16.11.2022 Do roku 2030
bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován
nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens
Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný
provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve
špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost
o tom byla informována v listopadu 2022.
Celý
článek zde
Autonomně v
Hofu:
všední pátek autonomního minibusu v rušném městě
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední
odpoledne.
Celý
článek zde
Bad Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde