21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení
díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
Celý článek zde
20.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot
Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy
pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné
veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma
měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební
provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní
zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.
Celý článek zde
16.8.2019 Hluk z dopravy, včetně dopravy kolejové, představuje věčný problém pro
stávající a nově budované dopravní systémy všude tam, kde trasa
prochází obytnou zástavbou. O to hůře, že často pouhé obavy rezidentů z
možného hluku dokážou zablokovat jinak celospolečensky užitečný
projekt. Na pomoc přichází německá technologická firma SoundPLAN GmbH
se svým softwarovým produktem SoundPLAN®. S jeho využitím pro
železniční projekty byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019.
Ukazuje, jak s pomocí tohoto software lze modelovat šíření hluku, a
následně plánovat účinná protiopatření.
Celý článek zde
15.8.2019 Lepší třídění, recyklaci a zpracování odpadů podpoří Ministerstvo
životního prostředí (MŽP ČR) ve spolupráci se Státním fondem životního
prostředí ČR dalšími prostředky z evropských fondů. Z Operačního
programu Životní prostředí (OP ŽP) uvolní na odpadové hospodářství 600
milionů korun. S jejich pomocí mohou města, obce i firmy usnadnit
občanům třídění, zvýšit energetickou soběstačnost a snížit množství
odpadů končících na skládkách. K tomuto účelu byly v srpnu 2019
vyhlášeny dvě výzvy z OP ŽP: výzva č. 126 a 134. Příjem žádostí pro obě
tyto výzvy odstartuje 2. září 2019.
Celý článek zde
13.8.2019 Motivace občanů k recyklování plastových nádob má ve světě mnoho podob.
Unikátní projekt, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019,
zahájilo italské hlavní město Řím: Za plastové láhve odevzdané k
recyklaci získají cestující body a za body volnou jízdenku na veřejnou
dopravu. „+ricicli, +viaggi“, tedy „Čím víc recyklujete, tím víc
cestujete“, zní slogan celé kampaně.
Celý článek zde
13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to
dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala
nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze
zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání
mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto
přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle.
Celý článek zde
9.8.2019 Realizace „chytrých sítí“ – smart grids, je
podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu
podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů
podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR na konci července 2019.
Celý článek zde
7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst. Problematický
efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické
změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým
vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly
publikovány v srpnu 2019.
Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek,
zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace,
přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se
čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na
koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz
koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a
jejich údržbu, až po konec života koloběžky.
Celý článek zde
1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů
Van Hool a od
února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další
veřejné služby.
Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších
15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná
veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované
palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn
vyrobí britský
výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck
v provedení pro elektrický pohon.
Celý článek zde
31.7.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell
Energy není čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z
úspěšného provozu jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních
jednotek průběžně sledujeme, viz například nedávné poznatky z
palivočlánkové kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se
však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V
červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové
palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech
250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.
Celý článek zde
30.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu
ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení
diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových
hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního
autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris.
Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie,
nýbrž superkapacitory.
Celý článek zde
26.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.
Celý článek zde
25.7.2019 Akademie výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt
energetického hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v červenci 2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda
energetických úspor se zárukou (EPC) s dotacemi podle
nových pravidel Operačního programu životní prostředí (OPŽP).
Poskytovatelem projektu je společnost ENESA – dodavatel energetických
staveb a poskytovatel energetických služeb metodou EPC, který je
dceřinou společností ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
24.7.2019 Společnost ABB je v ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako
dodavatel kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt v
Trutnově) i
jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí
evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše
elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s nabíjením od firmy
Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní
přichází s dalším standardizovaným systémem rychlého průběžného
dobíjení – čtyřpólovou střešní konzolí, známou jako „systém Schunk“ a
používanou například v polském Krakově. Pod
obchodním názvem Panto Up představila tento produkt v červnu
2019.
Celý
článek zde
22.7.2019 Detailní videodohled a zároveň maximální soukromí lidí v záběrech – to
je problémem řady dohledových systémů v nejrůznějších oblastech, jehož
řešením se zabývají moderní informační technologie. Příkladem takovéto
technologie je aplikace AXIS Live Privacy Shield – videoanalytický
software pro kamery, která nabízí maskování pohybu osob a objektů v
reálném čase v celém zorném poli kamery, a to i při plné snímkové
frekvenci. Odborná veřejnost byla s touto aplikací seznámena koncem
června 2019.
Celý
článek zde
17.7.2019 Konkurence na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality
služeb. Má však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od
různých dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.
Celý
článek zde
15.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové
metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy
od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro
výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu
považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická
společnost, jíž kogenerační jednotka patří.
Celý
článek zde
12.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě
místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu
nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní
zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových
technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.
Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt
Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal
zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
Celý
článek zde
11.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na
principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech,
a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při
řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských
rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však
možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských
železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West
light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června
2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky
SelTrac od firmy Thales.
Celý
článek zde
10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem
veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém
autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových
pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským
výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris
Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5
| 6 | 7
| 8 | 9
| 10
| 11 | 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015