Nechtěný důkaz z
Paříže: náhrada veřejné dopravy mikromobilitou vede k nárůstu nehod
27.12.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu
rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of
Cities (NLC).
O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali
stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019.
Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v
patrný nárůst nehod jejích uživatelů.
Celý
článek zde
20.12.2019 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince
2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.
Celý článek zde
19.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech
budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.
Celý článek zde
18.12.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují
– tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita
klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož projektu ve švédském
Göteborgu se
lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků. V prosinci
2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s účastí
Volvo.
Celý článek zde
17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“.
Celý článek zde
16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu
slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a
souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt
přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských
palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.
Celý článek zde
13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno
převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné
konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je
situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé –
především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o
připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019.
Celý
článek zde
10.12.2019
V listopadu 2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního
energeticky úsporného projektu řešeného metodou energetických služeb se
zárukou úspor – EPC. Celkem bylo realizováno více než 250 projektů za
3,6 mld. korun, které zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld.
korun. Projekty uspořily celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2,
což se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná
elektrárna.
Celý
článek zde
Pozvánka: „Obyčejné“ problémy měst a jejich „smart“ řešení: konference Smart city v praxi na veletrhu AMPER už popáté
9.12.2019 Charakteristickým
jevem v současném vývoji inovativních technologií je prolínání odvětví,
jimž tyto technologie slouží. Prolínají se tak navzájem různé
průmyslové obory a odnedávna také průmyslové trhy a veřejné služby. To,
co moderním technologiím otevírá dveře do sféry veřejných služeb, je
koncept smart city – strategické řízení měst, obcí a regionů, jimž
moderní technologie pomáhají být příjemným místem k životu, a následně
hospodářsky prosperovat. Srdečně
Vás zveme na již pátý ročník konference „Smart city v praxi“, která se
koná 17.března 2020 od 9:00 hodin na Výstavišti Brno jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2020 a kterou organizuje konzultační firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Více
o programu a registrace zde
6.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně
spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra,
ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu
prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu
druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s
dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do
budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince
2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v
australském Sydney.
Celý článek zde
5.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové
hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu,
města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech
nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním
pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V
listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního
elektromobilu značky Volvo.
Celý článek zde
4.12.2019 Využívání obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí
inteligentní energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom
zapomíná, že možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to
jen kvůli financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o
majetku svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení
městských služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným
přírodě i městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v
listopadu 2019.
Celý článek zde
3.12.2019
Už od roku 2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na
výstavbu budov s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude
nově týkat i nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov
veřejných služeb ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v
listopadu 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Celý článek zde
2.12.2019 Geofencing (doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální
geografické zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních
technologií na dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou
již vyvinuté technologie, může významnou měrou přispět k řízení
mobility v městských centrech, a následně přispět k jejich celkovému
zklidnění a bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v
listopadu 2019 švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v
rámci čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.
Celý článek zde
28.11.2019
Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh
konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta
Košice.
Celý článek zde
25.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede
mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně
autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u
vlaků metra bez řidiče,
začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla
demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní
společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v
listopadu 2019.
Celý článek zde
22.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu
svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a
spolupracují s ostatními lidmi – kolegy, zákazníky, učiteli či studenty
– s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na
dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní
výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Je
přece jen rozdíl, zda komunikujeme s živým člověkem nebo s vybledlým
duchem. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky
Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje
standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel
pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.
Celý článek zde
20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu
mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2
miliony přepravených cestujících.
Celý článek zde
18.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci
zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od
listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního
projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto
technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského
konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky
Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.
Celý článek zde
14.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v
českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto
zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena
začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct
lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.
Celý článek zde
13.11.2019 Víte, co mají společného SWOT analýza (tedy analýza silných a slabých
stránek, příležitostí a hrozeb) a výchova dětí? V zásadě čtyři věci:
Zaprvé: kdekdo s tím přišel do styku, ale každý trochu jinak. Zadruhé:
kdo s tím kdy přišel do styku, mívá pocit, že právě on tomu rozumí
nejlíp. Zatřetí: selský rozum často přináší lepší výsledky než lpění na
odborné literatuře. A konečně začtvrté: vždycky záleží na konkrétní
situaci.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7
| 8 | 9
| 10 | 11
| 12
| 13 | 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015